دشت شقایق های کالپوش در شاهرود

هر ساله از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه میلیون‌ها گل شقایق دشت کالپوش شاهرود را به جلوه‌ای شگفت‌انگیز از رنگ سرخ می‌بخشد، آنچنان که گویی خالق هستی چادری سرخ بر دشت‌های سبز گسترده تا برای دقایقی آدمی را به درک قدرت لایزال خود به تأمل بازدارد.

این دشت که از جاهای دیدنی شاهرود به‌ شمار می‌رود و حد فاصل شاهرود و گنبد کاووس واقع شده است

منطقه سرسبز و جنگلی کالپوش با ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۳۴ هزار هکتار مزارع زیر کشت با بارندگی کافی و اراضی مستعد برای کشاورزی و جنگل‌داری، در فصل بهار با دشت‌های مملو از گل‌های شقایق، در شهریور ماه با گل‌های آفتابگردان، در پاییز و زمستان با مناظر زیبا و در مجاورت با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملی گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است.

بیستون و طاق بستان

کرمانشاه ۳۰۰۰ اثر تاریخی دارد که ۷۱۶ مورد از آنها جزو آثار ملی به ثبت ‌رسیده‌اند. در این میان یک اثر منحصربفرد به ثبت جهانی رسیده است. این مکان دیدنی بیستون نام دارد که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. قرارگیری این جای دیدنی در مسیر جاده ابریشم باعث شده تا توجه پادشاهان زیادی به آن جلب شود. بیستون با زیبایی چشم‌گیر خود، سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌های باستانی زیادی دارد که شما را میخکوب خواهند کرد. تاریخ‌نگاران زیادی وصف این شهر باستانی و حجاری‌های بیستون و طاق بستان را در کتاب‌های خود ذکر کرده‌اند.

خانه‌های تاریخی کاشان

کاشان در ۲۵۰ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است و برخی از زیبا‌ترین بنا‌های تاریخی و جاهای دیدنی ایران را در خود جای داده است. باغ فین، خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عامری‌ها، خانه عادل، خانه مرشدی، خانه عباسیان، خانه منوچهری و خانه راهب تنها برخی از زیبا‌ترین جا‌های دیدنی ایران هستند که در این شهر ۷۰۰۰ ساله همچون ستاره‌ای درخشان، معماری باشکوه بنا­‌های ایرانی را به رخ گردشگران می‌کشند.

سقف‌های نفیس، نقاشی‌های دیواری هنرمندانه و حیاط‌هایی پر از درخت انار همان چیزی است که شما در خانه‌های تاریخی و چشم‌نواز این شهر خواهید یافت. محله سلطان امیر­احمد یکی از دیدنی‌ترین مناطق ایران است که قطعا از دیدن آن لذت خواهید برد.

دریاچه گنج

شرایط اقتصادی کنونی باعث شده همه به دنبال گنج باشند. دریاچه گنج یا دریاچه تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری شهر تکاب استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

بومیان عقیده دارند این دریاچه با کوبیده شدن عصای حضرت سلیمان پدید آمده و در گذشته گنج‌های بی‌شماری در این منطقه پنهان شده است.

چشمه جوشان این دریاچه ۱۱۲ متر عمق دارد که باعث شده آب آن ۴۰ درجه سانتی­گراد حرارت داشته باشد. مجموعه تخت سلیمان در میان ‌ای سرسبز و خوش‌آب‌و‌هوا واقع شده است و بازدید از آن رایگان است.