دریاچه آویدر همانجایی است که شاید با دیدن عکس‌های هنری آن، تصور کنید که در حال تماشای یک منظره بی‌نظیر در سوئیس یا فنلاند هستید!

متاسفانه یا خوشبختانه، هنوز هم بسیاری از جاهای دیدنی اطراف تهران ناشناخته و بکر باقی مانده‌اند. سد خاکی و دریاچه‌ آویدر در استان مازندران و فاصله پنج ساعته از تهران واقع شده است. برای دسترسی به این دریاچه خاص و دیدنی، باید از جاده چالوس به سمت آمل حرکت کنید. دقیقا نرسیده به آمل و در نزدیکی شرق شهر نوشهر، روستایی با نام روستای صلاح الدین قرار دارد. برای یافتن این روستا بهتر است تابلوهای جنگل سیسنگان را دنبال کنید تا مسیر را بیابید. در دل دریاچه آویدر جزیره‌ای کوچک قرار دارد که با درختان کاج و بلوط محاصره شده است. قایق رانی، ماهیگیری و کمپ‌های خانوادگی تفریحاتی هستند که می‌توانید در کنار آویدر تجربه کنید.

سد آویدر که به آبیدر و سد صلاح الدین کلا نیز شناخته می‌شود، به‌منظور تأمین آب موردنیاز کشاورزی زمین‌های منطقه ساخته شده است. این سد که در سال ۱۳۷۲ به بهره‌برداری رسید، به شرکت آب منطقه‌ای تعلق دارد. رودخانه‌ کجور آب سد را تأمین می‌کند.

 

دریاچه‌ آبیدر، محل مناسبی برای یک گردش شاد خانوادگی و دوستانه و داشتن خاطره‌ یک پیک‌نیک فراموش‌نشدنی است. پیرامون دریاچه، آلاچیق‌ها و اتاقک‌هایی برای استراحت مسافران وجود دارد و حتی می‌توانید با برپا کردن چادر و زدن کمپ، از تفریح‌تان لذت ببرید.

توجه داشته باشید، شنا کردن و استفاده از قایق‌های بادی در این دریاچه ممنوع است و توصیه می‌کنیم مراقب فرزندان و کودکان خود باشید

اطراف دریاچه، محیط مناسبی برای چادر زدن و اقامت در شب است. همچنین به‌دلیل نزدیکی این دریاچه به مرکز شهر می‌توانید شب را در مکان‌های اقامتی موردنظرتان سپری کنید.