قلعه های از سه دوره تاریخی در ایران

 

قلعه بردی

 

اولین اقامتگاه دائمی قوم پارس و زادگاه اصلی کوروش هخامنشی در ایران قلعه بردی بوده است، که در بخش اندیکای شهرستان مسجد سلیمان قرار دارد.

 

 

قلعه بردی ساختمان عظیمی است که گویند در زمان ایلامی­ها احداث گردیده است. این قلعه باستانی از سنگ­های بزرگ بدون ملاط ساخته شده و در لب دره قرار دارد. دیوارهای آن سالم بجای مانده ­اند که با اندکی تعمیر استحکام گذشته را باز خواهد یافت.

 

 

قلعه چالشتر

 

در پنج کیلومتری شهرکرد یک اثر باشکوه از نظر معماری و هنری حجاری در ایران وجود دارد که به اسم قلعه چالشتر شناخته می شود.

منزل احمد خان و محمود خان چالشتری به همت پدرشان خدا رحم چالشتری فرزند محمد رضا خان در اواخر دوران قاجاریه ساخته شد.

از تاریخ حک شده بر روی سر ستون های این بنا استنباط می شه که بنا تقریباً در تاریخ ۱۳۲۳ ه.ق به اتمام رسیده. این قلعه شامل قسمت های سردرب، هشتی، اندرونی، بیرونی، حمام واصطبل و دیگر قسمتهاست.

 

این بنا در دو قسمت ساخته شده که وسعت ان تقریباً ۱۲۰۰۰ متر مربع که به شکل و هنر ایرانی در دوران قاجاری ساخته شده.

بنای شمالی تا دهه هفتاد ه.ش مورد استفاده قرار می گرفته درصورتی که بنای جنوبی حدوداً نود درصد تخریب شده بود که با همت مهندسان و مرمت گران این بنا برپا شده.

 

 

قلعه ابرندآباد

این قلعه زیبا در روستای ابرندآباد شهر یزد واقع شده است. این قلعه از آثار ابرند از سرهنگ های ایراندخت دختر خسرو پرویز است و قدمت آن به دوران ساسانی می رسد. قلعهٔ ابرندآباد از خشت و گل و در دو طبقه بنا شده است.

 

 

از طبقهٔ اول بنا، راهروی کم عرضی که در چهار بدنهٔ بنا ادامه یافته و دریچه هایی به داخل قلعه دارد، به جای مانده است. قلعه دارای سردری بلند در سه طبقه است.

چهار برج مدوّر در چهار گوشه بنا ساخته شده است. در ضلع شمالی و جنوبی، حد واسط دو برج کناری، یک برج با قطر کمتر قرار دارد.