کتاب بیمار خاموش با عنوان اصلی The silent patient ، نوشته ی الکس مایکلادز در فوریه سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد و در همین مدت کوتاه ۵۵ نسخه از آن با ویرایش های مختلف و به بقیه زبان ها ترجمه شده است . این آمار مربوط به ترجمه های رسمی و دارای مجوز از طرف ناشر اصلی می باشد . در حال حاضر شش ترجمه ی مختلف از این اثر در ایران مجوز چاپ گرفته و به زودی روانه ی بازار کتاب می شود .

نویسنده: الکس مایکلادز
مترجم (پیشنهاد کاربران): ‌مریم حسین نژاد
انتشارات (پیشنهاد کاربران): 
سنگ
تعداد صفحه: ۳۲۰

خلاصه کتاب بیمار خاموش

آلیشا ، زن هنرمند و نقاش معروف در ظاهر زندگی بسیار بی نقصی دارد و با شوهرش که عکاس سالن های مد است در خانه ای بزرگ در یکی از بهترین محلات لندن زندگی می کند . اما یک شب ، بعد از اینکه همسرش دیرتر از همیشه از استودیوی عکاسی به خانه بر می گردد او را با شلیک پنج گلوله به صورتش به قتل می رساند و بعد روی صندلی منتظر حضور پلیس ها می نشیند .

طی سالهای بعد از این حادثه ، آلیشا حتی یک کلمه در مورد این اتفاق و در مورد علت و انگیزه اش حرفی نمی زند و این موضوع باعث می شود این ماجرا از خبر یک جنایت  خانگی پیش پا افتاده تبدیل به خوراک رسانه ها و مطبوعات شود . در این بین قیمت نقاشی ها و آثار هنری آلیشا به طرز سرسام آوری بالا می رود . با تحریک کنجکاوی عمومی و با توجه به شرایط خاص این زندانی ، او را به محلی تحت حفاظت و دور افتاده تر منتقل می کنند . در اینجاست که پای شخصیت دوم ماجرا به داستان باز می شود . روانشناسی که مدتهاست به دنبال فرصتی برای معاینه و صحبت با این بیمار خاموش می گردد و مصمم است راز پشت پرده و انگیزه ی او را کشف کند .

اما قدم به قدم که جلو می رود ماجرا نه تنها بهتر نمی شود ، بلکه پیچیدگی های آن مدام بیشتر می شود .

بررسی کتاب بیمار خاموش

این کتاب از آن دسته کتاب هایی است که به کسانی که صبح های زود و با هوشیاری کامل باید سر کار حاضر شوند توصیه نمی شود . فصل های کتاب بیمار خاموش کوتاه است و به راحتی شما را وسوسه می کند که فقط کمی بیشتر جلو بروید شاید گره یکی از معماها باز شود و ناگهان می بینید که ساعتهاست مشغول خواندن هستید .

اولین اظهارنظر خوانندگان این کتاب معمولا در مورد پیچ و خم های مرموز آن است که خیلی به موقع از راه می رسند و شخص را غافلگیر می کنند . به نظر من که یک مخاطب عادی هستم غافلگیری و معما شرط لازم برای کتاب های رمان هیجان انگیز روانشناسی هستند .

آیا آلیشا علی رغم تمام مدارکی که این موضوع را نشان می دهد خودش شخصا اقدام به قتل شوهرش کرده است ؟ اگر اینطور است ، چرا ؟ چرا حتی سالها بعد از این حادثه حتی یک کلمه درباره اش صحبت نمی کند ؟ داستان در بخش هایی از زبان روانشناس آلیشا ، یعنی تئو ، نقل می شود و سرنخ ها و راهنمایی هایی را به ما می دهد تا پا به پای او احتمالات مختلف را در نظر بگیریم و یکی یکی بن بست ها را پیدا کنیم

نقد کوتاه کتاب

برای خوانندگان حرفه ای ژانرهای معمایی و رازآلود ، قسمت هایی از داستان قابل پیش بینی و اساس داستان تا حد کمی دور از باور است . اما طیف زیادی از مخاطبان واقعا از اینکه ببینند پیش بینی هایشان درست از آب در می آید و بعضی اوقات با مسئله ای جدید کاملا شکل ماجرا عوض می شود لذت می برند .

در نهایت امیدوارم شما هم از خواندن این کتاب لذت ببرید . اگر این کتاب را مطالعه کرده اید یا از طرفداران ژانر معمایی هستید نظر ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید