کمیاب ترین سنگ های جهان

سنگ های گفته شده در این مطلب، بیش از میلیون ها دلار برای هر قیراط،  به دلیل نادر و کمیاب بودنشان ارزش دارند. 

 

الماس آبی | ۳٫۹۳۰٫۰۰۰ دلار به ازای هر قیراط

با وجود اینکه الماس صورتی «ستاره صورتی» رکورد گران قیمت ترین سنگ جواهر دنیا را در اختیار دارد. الماس آبی رکورد گران قیمت ترین سنگ جواهر جهان را  بر اساس هر قیراط از آن خود کرده است. الماس آبی رنگی به نام اوپنهامیر آبی (The Oppenheimer Blue) با قیراط ۱۴٫۶۲، به قیمت ۵۷٫۵۰۰٫۰۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به فروش رسید. علاوه بر ارزش قیراطی بیشتر تا پیش از به فروش رسیدن ستاره صورتی، الماس اوپنهایمر آبی گرانقیمت ترین جواهر جهان را به نام خود ثبت کرده بود.الماس آبی طیف رنگی از سفید مایل به آبی تا آبی تیره را در برمی‌گیرد.

 

یشم اعلی | ۳ میلیون به ازای هر قیراط

یشم سبز یا یشم اعلی (Jadeite) یکی از گران قیمت ترین سنگ جواهرهای جهان است که هر قیراط آن با قیمت باورنکردنی ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون دلار به فروش می‌رود. در مزایده ای میان ۸ خریدار احتمالی گردنبندی به نام Hutton-Midivani  که از ۲۷ یشم سبز زینت داده شده بود در کمتر از ۲۰ دقیقه به قیمت ۲۷٫۴۴۰٫۰۰۰ ملیون دلار به فروش رسید.

یشم اعلی را در tawmaw واقع در میانمار قابل یافت می‌تواند باشد و رنگ‌های دیده شده از یشم اعلی عبارت است از بی رنگ، سفید، تمامی طیف‌های رنگ سبز، زرد مایل به سبز، قهوه‌ای مایل به زرد، قهوه‌ای، قرمز، نارنجی، بنفش، آبی(بسیار کمیاب) خاکستری و رنگ سیاه.

 

  الماس صورتی |۱٫۱۹۰٫۰۰۰ میلیون دلار به ازای هر قیراط

از نایاب بودن الماس به قدر کافی صحبت شد. اما در این میان الماس صورتی به طرز عجیبی کمیاب تر هستند. به طور دقیق تر از تمامی الماس‌های حال حاضر در جهان تنها ۰٫۰۰۰۱ درصد آن‌ها به رنگ صورتی وجود دارند (یک در میلیون). الماس‌های صورتی همانند الماس‌های بی‌رنگ از بیشترین میزان کیفیت برخوردار هستند.

با وجود این حجم از نایابی قیمت گذاری برای الماس صورتی کار راحتی نخواهد بود. در سال ۲۰۱۷ در هنگ کنگ یک الماس صورتی ۵۹٫۶۰ قیراطی به فروش گذاشته شد که با قیمت نجومی ۷۱٫۲ میلیون دلار به فروش رسید. به عبارتی هر قیراط ۱٫۱۹۰٫۰۰۰ دلار. نام این الماس ستاره صورتی است.

 

 

الماس قرمز | ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار به ازای هر قیراط

الماس در طبیعت به رنگ‌های مختلفی یافت می‌شوند که از نظر ساختاری تفاوتی با یک دیگر نداشته و همگی از شبکه‌های کربنی ساخته شده اند. اما فرایند نادر اتمی که در آن‌ها دخیل می‌شوند سبب تغییر رنگ و البته نایاب تر شدن آن‌ها می‌شود. الماس قرمز بیشتر در کیمبرلی، شهری در آفریقای جنوبی و غرب استرالیا قابل یافت است که البته در این اماکن نیز به ساختی یافت هستند. الماس قرمز در کنار الماس صورتی از نایاب ترین الماس‌های  کره زمین محسوب می‌شود.

 

 

زمرد | ۳۰۵٫۰۰۰ دلار به ازای هر قیراط

زمرد نخستین سنگ جواهر این لیست محسوب می‌شود که پرش قیمتی قابل توجهی پیدا می‌کند. زیرا بسته به ریشه، الگو و خلوص این سنگ تا قیمت ۵٫۵ میلیون دلار نیز سابقه خرید و فورش دارد. رنگ سبز و زیبای زمرد که آوازه جهانی دارد ناشی از عنصرهای کروم و گاها وانادیوم است که سبب آن می‌شوند. زمرد با ۸ موس از  سختی کمی برخور دار است و به نوعی می‌توان آن را شکننده نامید. سنگ زمرد غالبا در کشورهای روسیه، کلمبیا، برزیل و افغانستان قابل یافتن است.