کارهای ساده ایی در خانه که حال شما را بهتر میکند.

 

کارهای ساده ایی که در خانه میتوانید انجام دهید و حال شما را از لحاظ جسمی و روحی بهتر می‌کند و به شما احساس مفید بودن، خلاقیت و احساس شور و نشاط می‌دهد و باعث فعال تر شدن ذهن شما می‌شود.

 

باغبانی

باغبانی سرگرمی واقعا مفیدی است. چه چیزی مفیدتر از اینکه گل‌های زیبا بکارید و میوه و سبزی خودتان را پرورش دهید؟ اما این تمام ماجرا نیست، باغبانی تأثیرات دیگری هم روی شما خواهد داشت:

میزان کورتیزول، یعنی هورمون استرس شما را کاهش می‌دهد.
پرورش یک گیاه از دانه تا مرحله‌ی میوه دادن، توانایی شما را در ایجاد تغییرات مثبت در این دنیا افزایش می‌دهد.
یک نوع ورزش به حساب می‌آید (و همه‌ی ما به ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته نیاز داریم).
تحقیقات نشان داده است باغبانی زوال عقل را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.

آشپزی

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که در خانه آشپزی می‌کنند نسبت به افرادی که بیشتر بیرون غذا می‌خورند، سالم‌تر هستند و زندگی طولانی‌تری دارند. در واقع وقتی مواد اولیه‌ی لازم برای غذایتان را از خواروبار فروشی می‌خرید، غذای آماده‌ی کمتر، غذای پُرشِکر و چربی کمتری می‌خرید و در عوض، انتخاب‌های سالم‌تری دارید.

از این گذشته، با آشپزی در خانه در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی می‌کنید.

 

مطالعه

کتاب خواندن خیلی باارزش‌تر از وقت‌گذرانی و لذت بردن است. خواندن، مهارت درک‌ مطلب شما را تقویت می‌کند، به ذهن شما یاد می‌دهد تمرکز کند و دامنه‌ی لغت شما را گسترش می‌دهد. همچنین کتاب خواندن قدرت مغز شما را هم افزایش می‌دهد. درست همانطور که پیاده‌روی بدن‌تان را تمرین می‌دهد، خواندن هم مغزتان را تمرین می‌دهد.

از این گذشته، تحقیقات نشان می‌دهد مطالعه استرس را تا ۶۹ درصد کاهش می‌دهد و کمک می‌کند بهتر بخوابید. بهترین کار این است که تلاش کنید این سرگرمی را درست قبل از به رختخواب رفتن انجام دهید.

 

حرکات موزون

وقتی که می‌رقصید نه تنها به شما خوش می‌گذرد، بلکه فایده‌های دیگری هم برایتان دارد. بدون شک، رقص یک نوع تمرین ورزشی هم هست. به‌علاوه، استرس شما را کاهش می‌دهد و میزان سرتونین را افزایش می‌دهد، سرتونین یک پیام‌رسان عصبی است که به احساس سرخوشی و شادی ربط دارد. یکی دیگر از فایده‌های رقص این است که توانایی شناختی شما را افزایش می‌دهد، یعنی شما را باهوش‌تر می‌کند.

 

 

نوشتن

داشتن یک دفترچه‌ی خاطرات به شما کمک می‌کند افکارتان را منظم کنید، برنامه‌ریزی کنید که چطور به اهداف‌تان برسید، مشکلات را حل کنید و همچنین به عنوان یک مکانیزم ضد استرس عمل می‌کند. به علاوه، دانشگاه آستن در تگزاس ادعا کرده که نوشتن منظم، سلول‌های ایمنی موسوم به لنفوسیت تی را تقویت می‌کند.

در نهایت، نوشتن به شما کمک می‌کند که خودتان را بهتر بشناسید و همچنین کمک می‌کند دریابید چه چیزهایی خوشحال‌تان می‌کند و چه چیزهایی انرژی شما را می‌گیرد. با دانستن این موضوع می‌توانید بیشتر به سمت کارهایی بروید که برایتان لذت‌بخش هستند و از موقعیت‌ها و آدم‌هایی که ناراحتتان می‌کنند فاصله بگیرید.

 

یادگیری مهارت

دانش قدرت است. با شرکت در کلاس‌های آنلاین و تبدیل آن به یک سرگرمی، تمام این موارد را به دست می‌آورید:

* یادگرفتن مهارت‌های جدید احساس مفید بودن را در شما افزایش می‌دهد. به این معنی که به توانایی‌تان در دستیابی به نتایجی که می‌خواهید، باور پیدا می‌کنید.

* یادگیری، شما را در کارتان باارزش‌تر می‌کند که این حتی می‌تواند باعث شود ترفیع هم بگیرید.

* یادگیری مغزتان را تحریک می‌کند و به شما کمک می‌کند ذهن‌تان را آماده نگه دارید.

 

تردستی

تمرین تردستی کنید. تردستی تمرکز و هماهنگی چشم و دست شما را بهبود می‌دهد. به‌علاوه‌، نوعی مدیتیشن هم حساب می‌شود، چون تمام توجه شما روی اشیایی که درحال پرتاب به بالا هستید متمرکز می‌شود. در واقع تردستی اثری مشابه حالتی دارد که چهار زانو روی زمین نشسته‌اید و ریلکس می‌کنید.

 

همچنین در سال ۲۰۰۴ تحقیقی در دانشگاه رُزنبرگ آلمان نشان داد که یاد گرفتن تردستی باعث می‌شود قسمت‌های خاصی از مغز رشد کند. اما متاسفانه همین که این کار را متوقف کنید، مغز به حالت اولش برمی‌گردد، پس باید ادامه دهید.