ویژگی افراد دارای عمر طولانی

رژیم غذایی

مطالعات بسیاری بر زندگی صدساله‌ها انجام گرفته تا بدقت بررسی کنند آنها چه می‌خورند. آنچه از این مطالعات حاصل شده این نکته اساسی است که بسیاری از این افراد مقیم مناطق مدیترانه‌ای بوده‌اند.

ویژگی مهم مردم این مناطق رژیم غذایی‌شان است. آنها میوه و سبزی فراوان مصرف می‌کنند،‌ آجیل خام و سالم بسیار می‌خورند و چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون را بسیار بیشتر از دیگر منابع چربی در برنامه غذایی خود می‌گنجانند. چنین رژیمی سلامت افراد را بویژه در سنین بالاتر تضمین می‌کند. این سبک خوردن، خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد و حتی می‌تواند از بروز ضعف حافظه پیشگیری کند؛ به همین دلیل می‌تواند سبب افزایش طول عمر افراد شود. محققان همچنین دریافته‌اند دیگر جنبه‌های سبک زندگی مانند کیفیت خواب یا فعالیت‌های بدنی نیز می‌تواند بر طول عمر انسان تاثیر گذار باشد.

فعالیت بدنی

در مردانی که هر روز ۹۰ دقیقه فعالیت بدنی داشتند در مقایسه با مردانی که میزان فعالیت بدنی‌ شان کمتر از ۳۰ دقیقه بود احتمال رسیدن به سن ۹۰ سالگی ۳۹ درصد بیشتر بود. به ازای هر ۳۰ دقیقه که به فعالیت بدنی روزانه اضافه می ‌شد شانس رسیدن به ۹۰ سالگی ۵ درصد افزایش می‌یافت.

در زنانی که بیش از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشتند در مقایسه با زنانی که کمتر از ۳۰ دقیقه فعالیت داشتند احتمال رسیدن به سن ۹۰ سالگی ۲۱ درصد بیشتر بود. ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز برای زنان تاثیر قابل‌توجهی بر طول عمر داشت.

محققان در پژوهش دیگری نیز به بررسی ارتباط بین طول عمر با میزان فعالیت بدنی پرداخته اند. در این مطالعه مشخص شد افرادی که ۵ روز در هفته و هر روز ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش می کنند می توانند عمر سلول های بدن خود را تا ۹ سال افزایش دهند.

نتایج پژوهش فوق نشان داد ورزش کردن از کاهش طول تلومر پیشگیری می کند. تلومرها نوعی سپر حفاظتی برای ژن ها محسوب می شوند. کاهش طول تلومرها می تواند سبب از بین رفتن سلول ها شود.

نداشتن فعالیت بدنی کافی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را افزایش می دهد. آمارها نشان می دهد که بیماری قلبی – عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می رود. بی تحرکی با بروز چاقی، دیابت، افزایش فشارخون، افزایش چربی های خون و … نیز مرتبط است. تمامی این مشکلات به نوبه خود می توانند در کاهش امید به زندگی موثر باشند.

در افراد دارای اضافه وزن احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲، کبد چرب، بیماری قلبی – عروقی و انواع سرطان بیشتر است. تمامی این بیماری ها می توانند در کاهش طول عمر و مرگ در سنین پایین نقش داشته باشند. تخمین زده می شود که احتمال مرگ زود هنگام در افراد چاق ۲۷ درصد بیشتر باشد.

نتایج حاصل از تحقیقات مختلف نشان می دهد که رژیم غذایی سالم، حفظ وزن در محدوده سالم و داشتن فعالیت بدنی می تواند به شما در برخورداری از عمر طولانی کمک کند.

نشستن زیاد از مصیبت‌های خودکرده دوران ماست. شاید متهم ردیف اول این بلای مهلک، دنیای دیجیتال باشد؛ تلویزیون، انواع کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند و بازی‌های مرتبط با آنها. تحقیقات نشان می‌دهد نشستن به مدت طولانی همواره در کمین سلامت انسان است و افراد را در معرض انواع خطرات جسمی و ذهنی قرار خواهد داد و از طول عمر آنها خواهد کاست. پژوهشی که سال ۲۰۱۱ منتشر شده نشان می‌دهد افراد ۲۵ سال به بالا به ازای هر ساعت نشستن پای تلویزیون عمر خود را به مدت ۲۲ دقیقه می‌سوزانند و خاکسترش را به باد می‌دهند. حال ببینید چه مدتی از عمر گرانبهای خود را پای سریال‌های ۵۰۰ قسمتی و البته بی‌کیفیت همسایگان نزدیک و آشنایان دور قربانی کرده‌اید؟

 

توانایی ابراز احساسات

آخرین پیشرفت های علمی در افراد بین ۹۵ تا ۱۰۰ ساله نشان می دهد که علاوه بر برون سپاری و راحتی با دیگران، ابراز احساسات می تواند تأثیر مثبت بر امید به زندگی داشته باشد.