گتسبی بزرگ اثر اف. اسکات فیتزجرالد

چاپ اول گتسبی بزرگ در سال ۱۹۲۵ موفقیت چندانی کسب نکرد و فیتزجرالد، در حالی‌که خودش و این رمان را شکست خورده می‌دانست در سال ۱۹۴۰ درگذشت. بعد از جنگ جهانی دوم، در سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۵۳ تجدید چاپ شد. بلافاصله خوانندگان و طرفداران بی‌‌شماری یافت. در سال ۱۹۹۸، هیئت دبیران “مادرن لایبرری”، گتسبی بزرگ را بهترین رمان آمریکایی قرن بیستم و دومین رمان برتر انگلیسی زبان این قرن اعلام کرد.

 

Image result for گتسبی بزرگ اثر اف. اسکات فیتزجرالد

 

۱۹۸۴ اثر جُرج اورول

کتاب درباره‌ی‎ زندگی فردی به نام وینستون اسمیت است که در زمان حکومتی زندگی می‎کند که از هیچ تلاشی برای ساختن عدالت فرو گذار نیست. اما چه عدالتی؟ سراسر شهر پر است از عکس برادر بزرگ که باید همه به او احترام بگذارند. همه‌ی رفتارها زیر نظر است حتی صفحه‌ی تلویزیونی که در خانه‌هاست هر لحظه رفتار آن‌ها را ضبط می‎کند.

 

Image result for ۱۹۸۴ اثر جُرج اورول

 

قلعه‌ی حیوانات اثر جرج اورول

داستان درباره‌ی گروهی از جانوران اهلی است که در اقدامی آرمان‌گرایانه و انقلابی، صاحب مزرعه (آقای جونز) را از مزرعه‌اش فراری می‌دهند تا خود اداره‌ی مزرعه را به‌دست گرفته و «برابری» و «رفاه» را در جامعه‌ی خود برقرار سازند. رهبری این جنبش را گروهی از خوک‌ها به‌دست دارند، ولی پس از مدتی این گروه جدید نیز به رهبری خوکی به نام ناپلئون همچون آقای جونز به بهره‌کشی از حیوانات مزرعه می‌پردازند و هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کنند.

 

Image result for قلعه‌ی حیوانات اثر جرج اورول

 

تبصره‌ی ۲۲ اثر جوزف هلر

رمانی است به‌سبک کمدی سیاه که داستان آن از دیدگاه افراد مختلف با زمانی گذرا بیان شده‌است. وقایع این رمان مربوط به سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴ جنگ جهانی دوم می‌باشد و دیدگاه انتقادی به عملیات‌های بروکراتیک دارد.

 

Image result for تبصره‌ی ۲۲ اثر جوزف هلر

 

 کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

رمان کشتن مرغ مینا از زبان دخترِ وکیلِ سفیدپوستی به‌نام «اتیکاس فینچ» روایت می‌شود که دفاع از جوانِ سیاه‌پوستی را که به اتهام ناروایِ تجاوز به یک دخترِ سفیدپوست در شهرِ کوچک «میکوم» محاکمه می‌شود، به‌عهده می‌گیرد. مردم این شهر در رمان، مردمی خودپسند و نژادپرست معرفی شده‌اند. اتیکاس فینچ، با قدرت و بی‌باکی از عدالت و انسانیت دفاع کرده و در مقابل تعصب، نفرت و خشونتِ نژادی و ریاکاری مردم می‌ایستد.

 

Image result for  کشتن مرغ مینا اثر هارپر لی

 

خانم دالاوی اثر ویرجینیا وولف

وولف این رمان برتر جهان را به شیوه‌ی سیال ذهن نوشته و پیوسته بین زمان حال و گذشته‌ی شخصیت‌ها در حرکت است. داستان از زبان کلاریسا دالاوی، روایت می‌شود و خواننده احساس می‌کند پابه‌پای راوی در خیابان‌های لندن گام برمی‌دارد، آدم‌ها و محله‌های شهر را می‌بیند و افکار و احساسات او را در آهنگی موزون به‌هم می‌آمیزد.

 

Image result for خانم دالاوی اثر ویرجینیا وولف

 

خوشه‌های خشم اثر جان اشتاین‌بک

این رمان در محکومیت بی‌عدالتی، روایت سفر طولانی یک خانواده‌ی تنگدست آمریکایی است که به امید زندگی بهتر، از ایالت اوکلاهما به کالیفرنیا مهاجرت می‌کنند. اما اوضاع آن‌گونه که آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند پیش نمی‌رود. اتفاقات این رمان در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی و در سال‌های پس از بحران اقتصادی بزرگ آمریکا روی می‌دهد.

 

Image result for خوشه‌های خشم اثر جان اشتاین‌بک