این روزها برای هر رنگی تعریف و تاثیراتی را بیان می کنند؛ مثلا قرمز را رنگ عصبانیت و خشونت و سبز و آبی را نماد آرامش می دانند. در استان ماگوئیندانائو (Maguindanao) در کشور فیلیپین مسجدی را به رنگ صورتی ساخته اند. همه چیز از دیوار ها گرفته تا گنبد و حتی سنگ فرش ها به این رنگ هستند، اما حتما دلیلی داشته که عبادتگاهی را با این خصوصیت بارز بسازند.

ماجرا از این قرار است که شهردار شهر داتو در استان ماگوئیندانائو تصمیم گرفت در ملک خانوادگی خود مسجدی برای عبادت بسازد تا بازدیدکنندگان در آن به راز و نیاز با خداوند بپردازند. اما مشکل اینجا بود که مذاهب مختلفی از جمله مسیحیت و مسلمان در شهر داتو در کنار هم زندگی می کنند و شهردار قصد داشت بین آن ها دوستی و صلح برقرار باشد. به همین دلیل مسجدی ساخت به رنگ صورتی و این رنگ را نماد عشق، دوستی و صلح خواند. حتی از مسیحیان هم در ساخت بنا استفاده کرد تا اتحاد و دوستی بین پیروان مسیحیت و مسلمانان همیشه بر قرار باشد.

کار ساخت این مرکز صلح و آرامش در ماه رمضانِ سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان رسید و آن را عبادتگاه دیماکوم (The Masjid Dimaukom) نام گذاری کردند و امروزه با لقب مسجد صورتی فیلیپین در مرکز توجه گردشگران این دیار قرار گرفته است. برای آشنایی با زیبایی های بیشتر این مسجد باید به داخل آن رفت و همه چیز را ازز نزدیک دید، آرام آرام وارد مسجدی با عطر عشق و دوستی می شویم.

فضای داخلی مسجد صورتی فیلیپین

از سنگ فرش های براق و تمیز با رنگمایه ی صورتی گذر می کنید و وارد عبادتگاه می شوید. حس شور و شوقی تمام وجودآدمی را در بر می گیرد. انگار این مسجد باب سلیقه ی بانوان طراحی شده؛ در ذهن ما همیشه صورتی رنگی لطیف بوده و اینجا این رنگ غوغا کرده و رگه های طلائی که در گچ بری ها و قاب پنجره ها به کار رفته زیبایی ساختمان را دو چندان کرده است.

وقتی از درب اصلی وارد شوید سالنی بزرگ را خواهید دید که در سمت شمالی آن محرابی زیبا قرار دارد که چند ستون استوانه ای طلائی رنگ در میانه ی سالن نماز همه چیز را لوکس تر هم کرده اند.

اینجا بیشتر به افسانه ی خانه ی شکلاتی شباهت دارد،  اما در عین تازگی وجود این همه رنگ صورتی در مسجد گویا حسی آشنا را به  القا می کند زیرا همه چیز سبک و سیاق معماری اسلامی را دارد، همه با حجاب کامل وارد عبادتگاه می شوند و با پروردگار راز و نیاز می کنند. برخی چادرهای صورتی می پوشند تا خود را با زمینه ی رنگی بنا هماهنگ کنند. البته داخل مسجد چادرهای صورتی رنگ موجود هستند اما اجباری به استفاده از آن ها نیست.

در حقیقت داخل این مسجد به صورتی که در تصویر مشاهده می کنید ساخته شده تا بتواند دانشجویان و محققانی که به معماری اسلامی علاقه دارند را به سوی خود جلب کند. خوشبختانه در این زمینه هم موفق بوده و از زمان تکمیل این مسجد سالانه تعداد زیادی از گردشگران برای آشنایی با اسلام و معماری اسلامی به دیدار دیماکوم می روند.