مزایای شیر مادر برای کودک

شیر مادر، قوی ترین و عالی ترین غذا برای شیرخواران و نوزادان است. به هنگام تغذیه کودک با شیر مادر، غده هیپوفیز که در سر او قرار دارد و فعالیت آن بر روی دیگر غدد بدن مؤثر است،

دو نوع هورمون  سازهاید که رشد و تکامل و سلامت جسم نوزادان را تا حدودی تضمین می کند. به عقیده کارشناسان تغذیه، بیش از ۹۵ درصد مادران به اندازه تغذیه نوزاد خود، شیر تولید می کنند و نگرانی درباره کافی نبودن آن، نابجاست. شیر مادر، نوزاد را در بسیاری از بیماری های انگلی، قارچی، باکتریایی و ویروسی مقاوم و ایمن می سازد

و نیز او را از ابتلا به بسیاری از بیماری های دوران کودکی و نوجوانی و حتی بیماری های قلبی و عروقی که در دوران سالمندی شایع است، مصون می دارد.

تا کنون هیچ ماده یا دارویی ساخته نشده که ضریب هوشی کودکان را افزایش دهد، ولی شیر مادر می تواند ضریب هوشی طفل را تا هشت واحد بالا ببرد. شیر مادر پیوسته متناسب با رشد کودک و تغییر وضعیت جسمانی و نیازهای او تغییر می کند.

 

 

شیر مادر را خون سفید نیز نامیده اند؛ زیرا این شیر، به طور یقین شامل سلول های زنده ای است که در خون انسان نیز یافت می شود.

این سلول های سفید، پروتئین خاصی را تولید می کنند که روده کودک را می پوشاند و از ورود و فعالیت میکروب های بیماری زا به خون نوزاد جلوگیری می کند.

میزان چربی شیر مادر هنگام صبح که نوزاد گرسنه تر است، بیشتر می شود. محتوای چربی شیر مادر نیز با بزرگ تر شدن نوزاد و کم شدن نیاز او کاهش به انرژی، به ازای هر واحد وزن بدن کمتر می شود و آنزیم های موجود در شیر مادر، به جذب نسبی چربی بدن نوزاد کمک می کند.

 

پیام متن:

 

۱. شیر مادر، کودک را در برابر بیماری های مختلف دوران زندگی مقاوم می کند و ضریب هوشی او را بالا می برد.

۲. بهترین غذا برای نوزاد، شیر مادر است