این قلعه که در بالای صخره سیگیریا و برای پادشاه ساخته شده بود، بعد از مرگ او متروکه شد و تا قرن چهاردهم میلادی به عنوان صومعه ای مورد استفاده قرار گرفت. بعد از آن، تا حدود ۳۰۰ سال هیچ نشانی از این قلعه در دست نبود. این صخره از ماگماهای آتشفشانی به وجود آمده است و سطح بسیار خشن و سختی دارد. باستان شناسان بر این عقیده اند که زندگی در این منطقه از قرن سوم قبل از میلاد ادامه داشته است. کاسپایا به این دلیل سیگیریا را برای ساخت قلعه انتخاب کرد چون از بالای قله ی آن می توانست نمایی ۳۶۰ درجه به بقیه ی مناطق داشته باشد تا در صورت وقوع حمله زود متوجه شود.
پادشاه در اطراف این قلعه باغ های باشکوهی ساخت که این باغ ها یکی از زیباترین جلوه های بازدید از صخره سیگیریا هستند و از ۳ بخش مختلف شامل باغ های آبی، باغ های تراسی شکل و باغ های غاری تشکیل شده است و یکی از این ۳ باغ که همان باغ تراسی شکل است، مورد توجه بیشتری از طرف بازدید کننده قرار گرفته است.
جالب است بدانید که این باغ ها در زمره ی قدیمی ترین باغ های جهان هستند و توریست ها می توانند از طریق راه هایی که در این باغ ها وجود دارد، خودشان را به قلعه ی بالای صخره برسانند.
تقریبا به نصفه ی صخره که می رسید، به دو پنجه ی بزرگ شیر و دهان باز آن می رسید. دهان باز این شیر همان ورودی قلعه است که امروزه فقط پنجه های آن باقی مانده است.
یکی از زیباترین بخش های این جاذبه، دیوار آینه ای آن است که در بخش غربی صخره قرار گرفته است و دیواری آجری است که با گچ سفید پوشانده شده است و به اندازه ای پولیش داده شده است که به راحتی می تواند انعکاس محیط را داشته باشد. متاسفانه با گذشت زمان این دیوار به دیوار دست نوشته ها و یادگاری های بازدید کننده هایی تبدیل شده است که از آن دیدن کرده اند از آنجا که بازدید کننده ها ظاهرا علاقه ی زیادی به نوشتن یادگاری روی این دیوار داشته اند، حالا تحت حفاظت کامل قرار گرفته است.
قلعه سیگیریا در سریلانکا
موزه ی سیگیریا  شامل ابزارهای صنایع دستی است که در هنگام حفاری های این مکان به بیرون کشیده شده اند.
دیدن اینکه چطور یک صخره ی بکر ودست نخورده به یک قلعه برای زندگی تبدیل شده است، واقعا شگفت انگیز است به خصوص اینکه این قلعه در گذشته های دور ساخته شده است. بازدید از قلعه صخره سیگیریا یکی از باید ها در سفر به سریلانکا است.