ویتامین دی برای سلامت انسان بسیار با اهمیت است. به‌عنوان یک هورمون، این ویتامین چندین نقش در حفظ سلامت سلول‌ها و عملکرد درست آن‌ها ایفا می‌کند. اما متاسفانه بسیاری از مردم جهان به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند و از این رو، استفاده از مکمل‌های این ویتامین شایع است. درست است که کمبود این ویتامین می‌تواند بسیار مضر باشد و سلامت ما را به خطر بیندازد؛ اما مصرف بیش از حد آن هم عواقبی در پی خواهد داشت.


افزایش سطح کلسیم خون

یکی از عوارض مصرف زیاد ویتامین D افزایش سطح کلسیم خون است. ویتامین D به جذب کلسیم از مواد غذایی کمک می‌کند؛ در حقیقت، این یکی از مهم‌ترین فواید ویتامین دی محسوب می‌شود. با این وجود، مصرف بیش از اندازه ویتامین D می‌تواند سطوح کلسیم در خون را به میزانی برساند که موجب شکل‌گیری نشانه‌هایی ناخوشایند و حتی خطرناک شود. از نشانه‌های هیپرکلسمی یا سطوح بالای کلسیم خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • مشکلات گوارشی
  • خستگی، سرگیجه و سردرگمی
  • تشنگی بیش از اندازه
  • تکرر ادرار

تهوع، استفراغ و کاهش اشتها

بسیاری از عوارض مصرف زیاد ویتامین D با میزان بیش از حد کلسیم در خون مرتبط است. این عوارض جانبی شامل تهوع، استفراغ و کاهش اشتها می‌شوند. با این وجود، این نشانه‌ها لزوما در هر فردی که با سطوح افزایش یافته کلسیم مواجه است، روی نمی‌دهند.

معده درد، یبوست یا اسهال


معده درد، یبوست و اسهال از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است و می‌توانند نشانه‌ای از سطوح افزایش یافته کلسیم در نتیجه مسمومیت ویتامین D نیز باشند. این مشکلات ممکن است برای افرادی که دوزهای بالا از ویتامین D را برای جبران کمبود این ویتامین دریافت می‌کنند، روی دهد.