«اکبر‌ جوجه اصل مازندرانی» از جمله غذاهای محبوب است که ابتدا فقط در رستوران‌های استان مازندران و بالاخص شهر ساری و اطراف آن سرو می‌شد و به اصطلاح یک برند به نام برادران کلبادی، یعنی مخترع این غذای خوشمزه بود. اما اکبر‌ جوجه دیگر به غذاهای سفره ما اضافه شده و اتفاقا بسیارهم محبوب است. روش پخت اکبر جوجه چندان پیچیده و سخت هم نیست. با ما باشید تا اصول پخت و راز و رمز خوشمزگی اکبر جوجه و طرز تهیه اصلی اکبر جوجه مازندرانی رستورانی با شیر و بدون شیر ، به همراه سس مخصوص و اصول و نکات و فوت‌و‌فن‌های تهیه این غذای محبوب را به شما آموزش بدهیم.

 

مواد لازم:

جوجه مرغ: یک کیلوگرم
روغن مایع: به میزان لازم
آب: نصف لیوان
کره: ۱۵۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان دلخواه
زعفران: به میزان لازم
رب‌انار شیرین به میزان دلخواه
آبلیمو ترش به میزان دلخواه
آلو بخارا در صورت دلخواه: ۱۰۰ گرم
پیاز در صورت دلخواه: سه عدد متوسط

 

برای تهیه این غذا از مرغ استفاده نمی کند و به دلیل استفاده از جوجه های کمتر از یک کیلوگرم این غذا در رستوران های اکبر جوجه خوشمزه تر می شود. به همین دلیل ابتدا ما نیاز داریم به جوجه ی ۸۰۰ یا ۹۰۰ گرمی که پوست روی آن گرفته نشده باشد.
اگر جوجه پیدا نکردید می توانید از مرغ های کوچک یا ران درسته مرغ هم استفاده کنید. مرغ را تمیز می کنیم ، و سپس مرغ را می شوییم و از وسط نصف می کنیم.تکه‌های مرغ را از شب قبل در آبلیمو و کمی آب و نمک و فلفل سیاه بخوابانید تا مرینیت و مزه‌دار و بوی زهم آن گرفته شود. اگر زیاد فرصت ندارید ۲ تاسه ساعت هم برای مزه‌دار شدن مرغها کافی است. تمام قسمت‌های مرغ را به این مواد آغشته کنید.ا کبر جوجه اصل باید در روغن بخار‌پز شود، به همین خاطر ۱/۲ فنجان آب را در قابلمه بریزید. کره و روغن مایع را هم اضافه کنید. تکه‌های مرغ را به آب و روغن اضافه کنید و دقت کنید که آب و روغن روی جوجه‌ها را بپوشانند. پیازها را حلقه حلقه کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. جوجه‌ها کم‌کم آب می‌اندازند. جوجه‌ها باید به مدت ۱ تا دو ساعت، با توجه با اندازه جوجه، در آب و روغن پخته و سرخ شوند تا حسابی خوشرنگ شوند. طرز تهیه سس اکبر جوجه هم فوت و فن خاصی ندارد چون سس اصلی که با آن میل می‌شود رب انار ملس است.

 

اکبر جوجه اصل مازندرانی را معمولا با برنج و سس رب‌انار ملس یا شیرین سرو می‌کنند. اما برای تهیه یک سس خوشمزه برای اکبر‌ جوجه می‌توانید مقداری آلو بخارا که از قبل خیسانده‌اید، پیاز داغ فراوان و رب انار و کمی آب انار را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و یک سس لذیذ برای خوراک‌تان آماده کنید.

نوش جان