بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی دنیا در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ در قطر برگزار می‌شود. اگر قصد دارید برای دیدن جام‌جهانی به قطر سفر کنید، لازم است چند نکته را بدانید.

۱. جام جهانی چه تاریخی آغاز می‌شود؟

بازی افتتاحیه ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ در استادیوم البیت برگزار می‌شود که یکی از ۸ استادیوم میزبان جام‌جهانی است.

نهاد برگزارکننده مسابقات پیش‌بینی می‌کند قطر در طول جام‌جهانی ۱٫۵میلیون بازدیدکننده داشته باشد.

۲. بلیت مسابقات را از کجا باید گرفت؟

فیفا مسئول اصلی فروش بلیت بازی‌هاست. بلیت مسابقه‌ها در کارتی موسوم به Hay’ya Card گنجانده می‌شود که شامل مجوز حضور در قطر نیز می‌شود. همچنین با این کارت می‌توانید از سامانه حمل‌و‌نقل عمومی رایگان استفاده کنید. بسته به وضعیت کرونا در ماه‌های آینده، ممکن است اسناد لازم مرتبط با کرونا نیز در آن گنجانده شوند، مثلا تأییدیه‌های دریافت واکسن.

۳. آیا قوانینی درباره پوشیدن لباس در قطر وجود دارد؟

به‌گفته سازمان گردشگری قطر، از بازدیدکنندگان (مردان و زنان) انتظار می‌رود که با پرهیز از پوشیدن لباس‌های باز در مکان‌های عمومی به فرهنگ محلی احترام بگذارند. به مردان و زنان توصیه می‌شود که لباس‌های متناسب با فرهنگ محلی بپوشند و شانه‌ها و زانوهای خود را بپوشانند.

۴. رفت‌وآمد در قطر چگونه انجام می‌شود؟

برای رفت‌وآمد در قطر مشکلی نخواهید داشت. بیشترین فاصله بین ۸ استادیوم میزبان مسابقات ۷۵ کیلومتر است و استفاده تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی در روز مسابقه برای طرف‌داران تیم‌های ورزشی رایگان است. هزینه بلیت مترو دوحه هم ۲ ریال قطر است.

سفر به قطر چقدر هزینه دارد؟

میانگین هزینه سفر به قطر برای هر نفر روزانه ۶۳۰ ریال قطر است. این هزینه بر اساس میانگین هزینه‌های سفر سایر مسافران محاسبه شده است. هزینه‌ خوردوخوراک روزانه برای یک نفر ۱۸۰ ریال و هزینه استفاده از حمل‌ونقل عمومی ۷۰ ریال است. میانگین هزینه هتل برای ۲ نفر ۶۹۵ ریال است. سفر به قطر برای ۲ نفر هفته‌ای ۸۸۶۰ ریال است.

اگر خانواده‌ای سه‌چهارنفره هستید، قیمت‌ها اغلب کاهش می‌یابند، زیرا بلیت‌های کودکان ارزان‌ترند و اتاق‌های هتل می‌توانند برای خانواده‌ها هزینه کمتری داشته باشند.

سؤالات رایج درباره سفر به قطر

کشور قطر

۱. آیا حجاب در کشور قطر اجباری است؟

در قطر برای زنان پوشاندن سر و صورت، حفظ حجاب یا پوشیدن عبایه اجباری نیست، اما انتظار می‌رود که لباس ساده بپوشند تا به فرهنگ جامعه محلی احترام بگذارند. هم زنان و هم مردان باید لباس مناسب بپوشند، به‌خصوص در ماه مبارک رمضان.

۲. پول رایج قطر چیست؟

واحد پول این کشور ریال قطر است که به ۱۰۰ درهم تقسیم می‌شود.

۳. آیا امکان سفر به قطر با کشتی وجود دارد؟

قطر ۵ بندر اصلی دارد، اما از این بنادر برای مقاصد تجاری استفاده می‌شود و برای ورود مسافران نیستند. تنها بندری که به‌عنوان نقطه ورود مسافران استفاده می‌شود، بندر دوحه است و این بندر هم فقط برای کسانی است که با کشتی‌های تفریحی سفر می‌کنند که برای مدت کوتاهی در دوحه توقف می‌کنند.

۴. آیا سفر به قطر به ویزا نیاز دارد؟

شهروندان ایرانی برای سفر به قطر باید ویزای فرودگاهی یا همان بدو ورود (Visa upon Arrival) بگیرند. این ویزا آنلاین هم صادر می‌شود و مدت اعتبار آن ۳ ماه است، ولی تا ۳۰ روز اجازه‌ ماندن در قطر دارید.