سبک های موسیقی اصلی

موسیقی با توجه به نوع آن دسته بندی می شود و می توان انواع سبک های موسیقی را در تقسیم بندی زیر مشاهده نمود.

کلاسیک

مادر تمام سبک‌ های موسیقی بوده واکثر سبک‌های به وجود آمده برگرفته از موسیقی کلاسیک هستند. شروع این سبک از موسیقی مربوط به سال ۵۰۰ پس از میلاد است.سبک موسیقی کلاسیک چهار دوران را شامل می‌شود که عبارتند از: دوران باروک، دوران کلاسیک، دوره رمانتیک و دوره کلاسیک مدرن

باروک

تفاوت اساسی موسیقی باروک نسبت به آثار موسیقی رنسانس تأکید بر ضرب است.

بلوز

Blues سبکی آوازی و سازی است که ریشه آن به اجتماعات آفریقایی – آمریکایی در ایالات متحده باز می گردد. منشا  اصلی این موسیقی به مراسم مذهبی در آفریقا میباشد .Blues را به عنوان مادر کلیه سبک های Popular در آمریکا معرفی کرد.

راک

بلندی اصوات یکی از ویژگی‌های موسیقی راک است.سبک راک نوعی موسیقی ریتمیک است که به وسیله ساز‌های خاصی مثل گیتار الکتریک، گیتار باس، درام و … اجرا می‌شود.

هیپ هاپ/رپ

(امروزه می توان گفت که رپ به طور کل از هیپ هاپ جدا شده است، اما برخی هنوز آن را هیپ هاپ می دانند).
موسیقی هیپ هاپ از دو بخش اصلی رپ (MC) و (DJ)، یعنی ترکیب صدا و اسکرچ تشکیل شده است. موضوع آن عموماً داستان‌هایی از زندگی نامه افراد است.

پاپ

نوعی موسیقی غیرآکادمیک و مردم پسند است که از واژه people گرفته می‌شود ترانه های پاپ معمولا در
۳ دقیقه اجرا می‌شوند و در آن‌ها از ملودی‌هایی استفاده می‌شود که معمولا بسیارشنیدنی بوده و عده بسیاری را به خود جلب می‌کنند.

R&B (ریتم بلوز)

به کار بردن عبارت B&R در واقع اشاره به شاخه ای از موسیقی Pop دارد.
این موسیقی نه Jazz بود و نه Blues و بسیار سبکتر از سبک های قبلی اجرا می شد.

امپرسیونیسم( پایه ی زیبایی و کمال و…)

درموسیقی امپرسیونیسم هنرمند با بها دادن به ابداع، نوآوری و خلاقیت در خلق اثر هنری، به سمت ترسیم جهان درون خویشتن رفته و از عالم عینیت فاصله می‌گیرد.

اصیل(که مربوط به فرهنگ هر کشور)

جاز یا جَز

بداهه نوازى عامل هیجان و زیبایى یک اثر جز است و پر واضح است که بیشتر نوازندگان این سبک نیز به سبب بداهه نوازی‌های خلاقانه مختص به خود ماندگار شده‌اند.این سبک موسیقی از تشکلات سیاه‌پوستان آمریکا نشات گرفته است.
در موسیقى جز به این گونه است که ساز‌هایی همچون کنترباس، سازهاى کوبه‌ای، پیانو و گیتار اجرای ریتم و جذابیت ‌های خاص آن را بر عهده دارند.

رگتایم

آمریکایی که از صدای بم استفاده می شود.

سوینگ
می توان آنرا زیر مجموعه ی سبک جَز به شمار آورد.

متال:
می توان این سبک زیر مجموعه ی سبک راک یا بلوز /راک محسوب کرددر این سبک به طور عمده از سازهایی چون گیتار برقی، گیتار بیس و درامز استفاده می‌شود. موسیقی متال دارای ریتمی تند و آشفته است. در این موسیقی استفاده از داد و فریاد و صدای بلند سیستم‌های پیشرفته صوتی مرسوم است.

رگی یا Reggae (جامائیکایی )

بوسانوا یا Bossa Nova (نوعی سبک جَز برزیلی)

پانک یا PUNK (نوعی زیر مجموعه ی راک هم به شمارمی رود)

سبک پانک راک به نوعی زیر مجموعه‌ی راک به شمار می‌آید. پیروان این سبک از اینکه روی صحنه جنگ و دعوا راه انداخته یا لخت شوند ابایی نداشته و این کار‌ها را بخشی از حرکات نمایشی خود قلمداد می‌کنند. صدای موسیقی‌شان بسیار بلند و آزاردهنده است. موسیقی‌ سبک پانک راک غالباً از نوع موسیقی فوق العاده ساده است و شعر‌هایشان وقیحانه و ناراست.

الکترونیکا (سبک آمریکایی)

موسیقی الکترونیک تلفیقی از ذوق و خلاقیت انسان و تکنولوژی است. این موسیقی به ما اجازه تولید صدا‌هایی را می‌دهد که در موسیقی اکوستیک نمی‌توان به آن‌ها دست یافت.
و اینکه برای اصواتی مانند صدای باد، برگ و درخت نمی‌توان نتی رادر نظر گرفت اما می‌توان آن را تولید کرد. این موضوع می‌تواند نشان دهنده اجرایی یا بداهه بودن موسیقی الکترونیک باشد.

 

مـوسـیقـی مینیمال

مبنای سادگی موسیقی مینیمال، تنزل به سمت المان‌های پایه در ساخت اثر و تکرار و ماندن بیش از حد در یک ریتم، ملودی، آکورد و تمپوی ثابت، بدون کوچکترین تغییر بود.

اپرا

این نوع از سبک موسیقی در واقع نمایشی با همراهی ارکستر به آواز خوانده می شود که از ۳ بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

پیش‌درآمد یا اوُوِرتور (او – وِر – تور): مقدمه و شروع موسیقی محسوب می شود و هیچ خواننده ای در این قسمت نمی خواند.
آریا:  اصلی ترین قسمت این موسیقی به شمار می آید که خواننده در این بخش با آرایش های آوازی به نمایش قدرت و مهارت خود می پردازد.
رسیتاتیف: این بخش به نوعی فن بیان و مکالمه آوازی محسوب می شود و به صورت رسیتاتیف ساده و رسیتاتیف آکامپانیه به نمایش در می آید.

کانتری

کانتری در واقع همان موسیقی محلی است که به شکل ساده به بیان سنت ها و عواطف می پردازد. موسیقی کانتری سبکی بسیار ساده می باشد و موضوعات، ملودی و اشعار آن شباهت هایی نیز با موسیقی Blues دارد

NewAge

New Age سبکی در موسیقی است که تاکید بسیار زیادی بر بیان عواطف و اخساسات درونی دارد. این موسیقی معمولا از درون مایه آرام و آرامش بخش برخوردار است. آنجه در این آثار بسیار شاخص می باشد نوعی تاکید ویژه بر معنویت و مسائل روحی است. حتی برخی از آثار این سبک را می توان در مواردی چون موسیقی درمانی نیز به کار برد.

آنچه که به آن اشاره شد ، مجموعه ای از اصلی ترین سبک های موسیقی جهان می باشد که هر سبک با ساز و یا ترکیبی از سازهای مخصوص به خود نواخته می شود.