با اینکه اغلب افراد خواهان زندگی آرام و بی دغدغه هستند، اما برخلاف این میل درونی بیشتر آنها تحت فشار روحی _روانی ناشی از محیط کار، مشکلات اجتماعی و اقتصادی و حتی فضایی که برای آرامش یافتن به آن پناه می آورند، یعنی خانه ، میباشند.

متخصصین زیباشناسی محیط براین اعتقاد اتفاق نظر دارند که برنامه ریزی و سر وسامان بخشیدن به محیطی که فرد در آن به استراحت می پردازد و در واقع تجدیدقوا می کند، سهم به سزایی در کاستن از اضطراب ها واسترس ها و فشار روحی او دارد.

فضای خانه را از اشیاء غیر ضروری خالی کنید.

بسیارند کسانی که تصورشان آن است که هر چه فضای خانه پر تر و گوشه های خالی کمتر باشد، دیگران نظر مثبت تری نسبت به وضع اقتصادی آنها خواهند داشت .

بهمین دلیل همه جای خانه را با میز وصندلی و بوفه و امثال آن پرمی کنند.

درواقع جایی برای نفس کشیدن باقی نمی گذارند.

اما آیا وقت آن نرسیده که برای آسایش و رفاه خود و اعضای خانواده مان زندگی کنیم و محل زندگی مان را آنچنان که خود می خواهیم و نه دیگران تبدیل به محیطی با نشاط و آرام بخش نماییم؟
زندگی در فضایی شلوغ و آشفته در تضاد با روح زیبا و دوستی و آرامش طلبی انسان است.

پس در نخستین قدم محیط خانه را از اشیایی که تنها جنبه لوکس گرایی و تزیین دارند وحتی کوچکترین ارتباطی با سایر وسایل منزل برقرار نمی کنند، مانند استفاده از آباژور های نامناسب و حتی لوستر هایی با ابعاد بزرگ و ناهماهنگ خود آرامش نگاه به سقف خانه را نیز از ما گرفته اند ، خالی نیست.

 

رنگ های تیره فضا را کوچکتر نشان می دهند.

رنگ سفید زیبایی خاصی به دیوار ها می بخشد و به جرات می توان گفت ایده آل ترین رنگ برای بزرگ نشان دادن فضا های کوچک است.

حتی در فضاهای بزرگ نیز بهتر است از رنگ روشن وملایم مانند بنفش وخیلی کمرنگ ‌، لیمویی روشن، شیری مایل به سفید برای نقاشی دیوار ها استفاده شود.

 

پرده ها را ساده مناسب انتخاب کنید.

بدون اغراق میتوان گفت پرده ها نقش اساسی در هماهنگی فضا و آرامش آن دارند.

پرده های والان دارو پرچین و تیره رنگ برای فضاهای کوچک مناسب نیستند .

بهنگام خرید پرده به جنس ، هماهنگی رنگ آن با مبلمان و یا فرش و مدل آن توجه داشته باشید .برای محیط های کوچک ، پرده های ساده وسفید رنگ مناسب ترند.

 

به همه چیز نظم دهید

 

نظم فاکتور بسیار مهمی در ایجاد آرامش است .

سعی کنید جای همه چیز مشخص باشد تا در مواقع نیاز به سهولت بتوان آنها را پیدا کرد.

کمد دیواری که در اغلب منازل وجود دارند، بهترین مکان برای سامان بخشیدن به وسایل و اشیایی ست که در معرض دید باشند .

نیازی به هزینه های گزاف برای خریدن دراور وکمد کشودار نیست.

میتوان با چتد ورق کاغذ کادویی زیبا ، کارتون های خالی در ابعاد مختلف و مورد نیاز را بپوشاند و با زدن برچسب بر روی وسایل درونشان را مشخص کرد وسپس در داخل کمد بر روی هم چید