استاد غلامحسین بنان

یکی از بهترین خوانندگان سنتی ایرانی هستند که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۲۹۰ در تهران به دنیا آمدند و فعالیت هنری خود در عرصه موسیقی سنتی را از سال ۱۳۰۶ آغاز کردند. آثار به جا مانده از ایشان حدود ۳۵۰ اثر است که بسیاری از آنها تاکنون منتشر نشده‌اند. استاد بنان در تاریخ ۸ اسفند ۱۳۶۴ در سن ۷۴ سالگی دار فانی را وداع گفتند.

آثار ماندگار و شاخص: ای الهه ناز، ای ایران، بهار دلنشین، کاروان، تو بهار منی، یار رمیده، دیدی ای ماه، دگر چه می‌خواهی، از یاد رفته

استاد محمدرضا شجریان

نیز یکی از اسطوره‌های تکرارنشدنی موسیقی سنتی هستند که در تاریخ ۱ مهر ۱۳۱۹ به دنیا آمدند و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۶ آغاز کردند. استاد شجریان به «خسروی آواز ایران» شهرت دارند و در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردارند. خوانندگان نام آشنایی چون ایرج بسطامی، سینا سرلک، حسام‌الدین سراج و… تحت نظر استاد شجریان تعلیم دیدند و پا به عرصه موسیقی سنتی نهادند.

آثار ماندگار و شاخص: تلاوت دعای ربنا، مرغ سحر، از خون جوانان وطن، دل تنگ من، ای یوسف خوش نام ما، بی همگان به سر شود.

ایرج بسطامی

نیز یکی دیگر از بهترین خوانندگان موسیقی سنتی ایران است که در تاریخ ۱ آذر ۱۳۳۶ در بم به دنیا آمد و فعالیت هنری خود را به طور جدی از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد. اولین آلبوم این هنرمند فقید، آلبوم «افشاری مرکب» بود که در سال ۱۳۶۸ منتشر شد. ایرج بسطامی در سال ۱۳۸۲ طی حادثه ناگوار زمین لرزه بم و در سن ۴۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آثار ماندگار و شاخص: گلپونه‌ها، وطن من، بیا تا گل برافشانیم، الا یا ایها الساقی، نفس باد صبا، صنما، بوی نوروز، برگ خزان

شهرام ناظری

نیز یکی از پرطرفدارترین خوانندگان سنتی ایران است که در اکثر آثار خود از اشعار مولانا وام گرفته است. او در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در کرمانشاه به دنیا آمد و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۴ آغاز کرد و تاکنون بیش از ۴۰ آلبوم موسیقی منتشر کرده است.

آثار ماندگار و شاخص: اندک اندک، آتشی در نیستان، کاروان شهید، شیدا شدم، مهتاب رو

صدیق تعریف

نیز یکی از خوانندگان سنتی قدیمی و پرطرفدار است که در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۳۵ در سنندج به دنیا آمد. این هنرمند محبوب فعالیت موسیقیایی خود را از سال ۱۳۶۳ و با انتشار آلبوم «به یاد طاهرزاده» آغاز کرد و تاکنون آلبوم‌های ماندگار و موفق بسیاری منتشر کرده است.

آثار ماندگار و شاخص: آخ لیلو داخ لیل، آمان هی آمان، ای مطربی حریفان، از نگاه یاران، ماه عروس، گه لاویژ

حسام‌الدین سراج

نیز یکی دیگر از بهترین خوانندگان سنتی ایرانی است که علاوه بر خوانندگی در نواختن سازهای سنتور و سه تار نیز تبحر دارد. او در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۳۷ در اصفهان به دنیا آمد و از سال ۱۳۵۷ نیز به صورت جدی وارد عرصه موسیقی شد. این هنرمند تاکنون بیش از ۳۰ آلبوم موسیقی موفق منتشر کرده است و یکی از خوانندگان سنتی خوش صدا و مطرح ایرانی به شمار می‌رود.

آثار ماندگار و شاخص: ای عاشقان، باغ سرنوشت، خرابات عشق، شمس‌الضحی، بی من مرو، سراب، رقص پروانه

اکبر گلپایگانی

معروف به «گلپا» نیز یکی دیگر از بهترین خوانندگان سنتی ایرانی محسوب می‌شود که در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۱۲ در تهران به دنیا آمده است. استاد گلپایگانی از سال ۱۳۳۵ به صورت جدی وارد عرصه موسیقی سنتی شدند و آثار فاخر و ماندگاری را خلق کردند. چندین نسل با آثار استاد گلپایگانی خاطره دارند و ایشان یکی از محبوب‌ترین خوانندگان سنتی ایرانی به شمار می‌روند.

آثار ماندگار و شاخص: دلم تنگه، عقیق، روزگار، یاد دل، بنویس عشق، وطن، آوازه‌خوان خسته، مهربان، درویش

استاد حسین خواجه امیری

مشهور به ایرج نیز یکی دیگر از اسطوره‌ها و بهترین خوانندگان سنتی ایرانی هستند که چندین نسل از آثار ایشان خاطره دارند. استاد ایرج در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۱۱ در خالدآباد نطنز استان اصفهان به دنیا آمدند و از سال ۱۳۳۵ فعالیت خود در عرصه موسیقی سنتی ایرانی را آغاز کردند. ایشان در میان طرفدارانشان با لقب «پهلوان آواز» شناخته می‌شوند و محبوبیت خاصی در میان مردم دارند.

آثار ماندگار و شاخص: پرنده، حرف نگفته، کوچه به کوچه، مرغ دل، نمی‌دونست دل من، گل من

همایون شجریان

نیز به عنوان بهترین خواننده سنتی مرد در دو دهه اخیر محسوب می‌شود که فرزند استاد محمدرضا شجریان است. او در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران به دنیا آمد و از همان دوران کودکی یعنی در سال ۱۳۶۰ به موسیقی علاقه‌مند شد و به تدریج و با راهنمایی‌های پدرش به این عرصه ورود کرد. او خواننده سنتی و موسیقی تلفیقی است که تاکنون آثار ماندگار و فاخری در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده و همچنین نوازنده تنبک و کمانچه است.

آثار ماندگار و شاخص: صدای تو را دوست دارم، چرا رفتی، خوب شد، آهای خبردار، هوای گریه، همای سعادت

علیرضا افتخاری

نیز از جمله خوانندگان سنتی قدیمی است که جز پرطرفدارترین خوانندگان سنتی ایرانی محسوب می‌شود و محبوبیت زیادی در میان مردم دارد. او در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۳۷ در اصفهان متولد شده است و فعالیت خود در عرصه موسیقی را از سال ۱۳۵۷ آغاز کرد.

آثار استاد افتخاری از پرفروش‌ترین آثار موسیقی منتشر شده در ایران به شمار می‌رود و این هنرمند محبوب تاکنون بیش از ۷۰ آلبوم موسیقی منتشر کرده است و در سبک‌های مختلفی چون موسیقی سنتی، تلفیقی، پاپ سنتی و فولکلور فعالیت می‌کند. علیرضا افتخاری در عرصه موسیقی با عنوان «مرد هزار چهره موسیقی ایران» شناخته می‌شود.

آثار ماندگار و شاخص: شاخ شمشاد، گل من، کمان ابرو، چشم شهلا، صیاد، نسیم سحر، دیدی که رسوا شدم، جوانی

سالار عقیلی

نیز یکی دیگر از بهترین خوانندگان سنتی ایرانی محسوب می‌شود که طرفداراران بسیاری دارد و از شاگردان استاد صدیق تعریف است. او در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمده است و از ۸ سالگی نواختن سازهای مختلف را آغاز کرد. سالار عقیلی به عنوان اولین خواننده در تاریخ موسیقی ایران است که حنجره خود را بیمه کرده است.

آثار ماندگار و شاخص: وطنم، به یاد من باش، ساقی بهار، ایران سربلند، موج اشک، مادر، معمای شاه، چتر خورشید

محمد معتمدی

نیز از جمله خوانندگان سنتی ایرانی پرطرفدار است که نواختن سازهای مختلف را از نوجوانی آغاز کرد. او متولد ۲ مهر ۱۳۵۷ از کاشان است که از سال ۱۳۵۸ به صورت جدی وارد عرصه موسیقی شد و در سبک سنتی، پاپ و موسیقی تلفیقی فعالیت می‌کند. اولین آلبوم این هنرمند محبوب در سال ۱۳۸۵ و با نام «بودن و سرودن» منتشر شد.

آثار ماندگار و شاخص: لحظه گرگ و میش، حالا که می‌روی، شهر خردمند، شب که نسیم می‌وزد، همیشه یکی هست