کرفس گیاهی ترد و آبدار است و به علت کم کالری بودنش شناخته می‌شود. اما علاوه‌بر این که یک ماده غذایی رژیمی است، مزایای بسیار دیگری نیز دارد. کرفس حاوی فیتونوترینت‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است و میان‌وعده‌ای راحت برای وقت‌هایی است که عجله دارید. همچنین کرفس گیاهی است که می‌توان آن را به انواع غذاهای پخته، سرخ‌شده و سالادها اضافه کرد. در این مطلب شما را با تعدادی از مهم‌ترین خواص کرفس آشنا می‌کنیم. پس از خواندن خواص کرفس به احتمال زیاد آن را به جزءِ ثابت رژیم غذایی‌تان تبدیل خواهید کرد.

کاهش وزن

یکی از مهم‌ترین خواص کرفس کمک به کاهش وزن است. یک ساقه کرفس فقط حدود ۱۰ کالری دارد و یک فنجان کرفس خردشده حاوی حدود ۱۶ کالری است. این گیاه همچنین دارای فیبر رژیمی است (۱٫۶ گرم در هر فنجان). فیبر رژیمی به کاهش هوس‌های غذایی کمک می‌کند؛ چون آب را در دستگاه گوارش جذب می‌کند و باعث می‌شود تا مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. مطالعات نشان می‌دهد که اضافه کردن فیبر بیشتر به رژیم غذایی افراد، یکی از مولفه‌های مهم کاهش وزن است.

خواص ضدالتهابی

کرفس غنی از آنتی‌اکسیدان‌های فیتونوترینت است که دارای خواص ضدالتهابی هستند. مطالعه‌ای در مجله تغذیه و سرطان نشان داد که کرفس، منبع مهمی از فلاونول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فلاون در بزرگسالان چینی است.

دانشمندان همواره در تلاشند تا از تمام اثرات منفی التهاب مزمن روی سلامت بدن آگاه شوند. مایوکلینیک (Mayo Clinic) لیستی از اختلالات خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید، آسم، بیماری التهاب روده یا کرون تهیه کرده است که التهاب مزمن، نقش مهمی در آن‌ها ایفا می‌کند. سایر اختلالاتی که ممکن است تحت تاثیر التهاب مزمن به‌ وجود بیایند، عبارتند از بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان.

آبرسانی به بدن

یکی دیگر از خواص کرفس آبرسانی به بدن است. حدود ۹۵ درصد از گیاه کرفس را آب تشکیل می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود که مصرف کرفس، روش خوبی برای حفظ سطح مایعات بدن باشد. کرفس به‌علت محتوای آب بالایی که دارد، میان وعده‌ای خوب درطول ماه‌های گرم تابستان است و از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند.

کاهش سطوح کلسترول

فیبر کرفس به کاهش سطوح کلسترول کمک می‌کند؛ چرا که ترکیبات کلسترول اضافه موجود در روده‌ها را جمع و در طی فرآیند دفع، آن‌ها را از بدن خارج می‌کند. همچنین نوعی ماده شیمیایی در کرفس به نام فتالید، سطوح کلسترول بد را در حدود ۷ درصد و فشار خون را در حدود ۱۴ درصد کاهش می‌دهد.

 

بهبود گوارش

فیبر به‌خاطر داشتن مزایای گوارشی معروف است. فیبر به منظم نگه داشتن حرکات روده کمک می‌کند، بنابراین یبوست را کاهش می‌دهد. همچنین روده‌ها را سالم نگه می‌دارد و به حفظ وزن کمک می‌کند. یک فنجان کرفس حدود ۶ درصد از فیبر موردنیاز روزانه شما را تامین می‌کند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کرفس می‌توانند به بهبود پوشش مخاطی معده نیز کمک کنند و خطر ابتلا به زخم معده را کاهش دهند.