بعضی از سوپ ها سبک و باطراوت هستند، به عنوان پیش غذا سرو می شوند، سایر غذاها مانند این سوپ، باطراوت و پرانرژی هستند. این دقیقا یک سوپ نیست، یک معجون سوپ مانند از سیب زمینی و ماکارونی است که در سراسر ایتالیا به عنوان pasta e patate شناخته می شود.
این نمونه ای از غذای آشپزخانه ایتالیایی است، که در آن، مواد اولیه ارزان قیمت با تکه های کوچکی از پنیرهای سالم، فلفل چیلی خشک شده، چاشنی گیاهی و غیره تغییر می کنند. اقتصادی اما مملو از طعم، هدف اصلی آن تامین نیاز غذایی خانواده در زمان هایی است که بودجه به حداقل رسیده است. (اگر سیب زمینی در آشپزخانه نبود، شما می توانید یک سوپ مشابه با لوبیا یا عدس تهیه کنید.)
یک سوپ رضایت بخش از آشپزخانه ایتالیایی

در اینجا، یک پیاز را با مقدار کافی روغن زیتون در ماهیتاپه گرم شده نرم سرخ می کنید، سپس سیب زمینی های خرد شده، نمک، یک حبه سیر، یک برگ رزماری و آب اضافه کنید. پس از پخت سیب زمینی ها، مقداری از ماکارونی را می پزیم، و هنگامی که ماکارونی ها بطور کامل پخته شدند، این سوپ گرم و شگفت انگیز را در کاسه بریزید. مقداری پنیر پارمسان رنده شده، روغن، فلفل آسیاب شده و فلفل قرمز خرد شده روی آن بریزید.

این دستور اولیه آن است. البته، تغییرات منطقه ای گسترده ای وجود دارد، و هر آشپز آزاد است که با توجه به ذایقه خود آن را  تهیه نماید. بعضی افراد ممکن است به عنوان مثال، سبزیجات بیشتری مانند کرفس و هویج اضافه کنند؛ برخی به مقدار کم یا زیاد گوجه فرنگی؛ ژامبون،گوشت گاو یا آب مرغ؛ یا، مشابه دستور من، مقدار زیادی کلم بروکلی خرد شده.

اگر چه می توان بلافاصله پس از شروع به پخت تهیه فوری این سوپ، آن را سرو کرد، اما می توانید آن را چند ساعت یا حتی یک روز جلوتر تهیه کنید. این کار باعث می شود تا طعم ها با هم مخلوط شده و سیب زمینی ها کمی خورد شوند. اما از آنجایی که نمی خواهیم ماکارونی ها بیش از اندازه پخته شوند، آن ها را بصورت جداگانه می پزیم و در مرحله آخر به مواد اضافه می کنیم. با توجه به ماهیت کربوهیدارتی و نشاسته دار این سوپ، می توان به عنوان یک برنده رضایت بخش از آن لذت برد.