شراکت کاری نیز مانند ازدواج در بیشتر موارد با اشتیاق و توقعات زیاد آغاز می‌شود و اگر طرفین نتوانند انتظارات یکدیگر را به‌درستی برآورده کنند، ممکن است با ناراحتی و رنجش پایان یابد. حتما تا به حال تجربه‌های متفاوتی از شراکت کاری با افراد مختلف داشته‌اید یا شاید شاهد شراکت‌های موفق و ناموفق اطرافیانتان بوده‌اید. گرچه شراکت کاری خوب می‌تواند موجب جهش بزرگی در رشد و توسعه کسب‌وکارتان شود، اما اگر در مورد آن به اندازه کافی دقت نکنید، می‌تواند لطمه جبران ناپذیری به کسب‌وکارتان وارد کند.

به همین علت باید پیش از شروع هر شراکتی تا جایی که می‌توانید فرد مورد نظرتان را از هر جهت بشناسید. به عنوان مثال باید بدانید اوضاع مالی و خانوادگی تا حدی ممکن است زندگی کاری‌اش را تحت‌تاثیر قرار دهد. یا تا چه حد ثبات شخصیت دارد و قابل اطمینان است. در ادامه برخی از موارد مهمی را مرور خواهیم کرد که توجه به آن‌ها می‌تواند به انتخاب مطمئن‌تر شریک کاری مناسب بینجامد.

از شریک کاری چه می‌خواهید؟

باید به دنبال شریکی باشید که توانایی‌های متفاوتی نسبت به شما داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما ذهن خلاقی دارید، شاید بهتر باشد شریکی انتخاب کنید که دقیق و جزئی‌نگر باشد. اگر پول کافی برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارتان دارید، بهتر است شریکی پیدا کنید که احاطه خوبی روی بازار داشته باشد یا ارتباطات گسترده‌ای برقرار کرده باشد. یا اگر شخصیتی درونگرا و خجالتی دارید، بهتر است به دنبال شریکی با قدرت روابط‌عمومی بالا باشید.

اگر با فردی شراکت کنید که خصوصیات مشابه خودتان داشته باشد، قطعا احساس راحتی بیشتری خواهید کرد و با هم آسان‌تر کنار خواهید آمد، اما این همان چیزی نیست که به آن نیاز دارید. در حقیقت شما به فردی نیاز دارید که مکمل توانایی‌ها و خصوصیات اخلاقی‌تان باشد.

وضع مالی شریک بالقوه‌تان چطور است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید پیش از شراکت با کسی مد نظر قرار دهید، وضعیت و سابقه مالی‌اش است. سوابق مالی افراد نشان‌دهنده الگوی مالی آنهاست. اگر اظهارات فرد در مورد وضعیت مالی‌اش با شواهد و سوابق گردش مالی‌اش همخوانی ندارد، زنگ خطر به صدا در آمده است.

سوابق مالی نامشخص، بدحسابی در بازپرداخت بدهی‌های بانکی یا سابقه چک‌های برگشتی از جمله مواردی است که نباید به آسانی از آن‌ها گذشت.

همچنین نحوه هزینه کردن فرد نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. فردی که نمی‌تواند تعادل درستی بین درآمد و هزینه‌هایش برقرار کند در الگوی کاری نیز قطعا با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.

آیا میزان زمانی که می‌خواهد صرف کار کند، توقع شما را برآورده می‌کند؟

قرار نیست دو شریک حتما به یک میزان زمان برای کار صرف کنند. اما بسیار مهم است هر کدام توقع دیگری را از لحاظ زمانی که قرار است صرف کار کنند، برآورده کند؛ بنابراین بررسی کنید فرد مورد نظرتان قرار است در طول روز چند ساعت را صرف کار کند و آیا این میزان توقع شما را از شریک کاری‌تان برآورده می‌کند؟ برای داشتن شراکتی پایدار باید بتوانید به صورت کامل بر سر حجم و ساعت کار توافق کنید تا فشار مضاعفی به یک طرف وارد نشود.

آیا با مکتوب کردن توافق‌ها موافق است؟

بسیاری از شراکت‌های کاری خیلی ساده و با یک دست دادن آغاز می‌شوند. اما تا این حد ساده فرض کردن شراکت نیز درست نیست و می‌تواند مشکلات متعددی را به بار آورد.

برای شروع شراکت کاری مطمئن نه تنها همه موارد مورد توافقتان را مکتوب کنید، بلکه نتایج عمل نکردن به هر یک از بند‌های مورد توافق را نیز مکتوب کنید.

مکتوب‌کردن کمک می‌کند اگر نکته‌ای را در مذاکراتی که داشتید فراموش کرده باشید نیز پیدا کنید و با مشکلات کمتری در طول شراکتتان روبه‌رو شوید.

اگر به هر دلیلی برای یکی از طرفین مشکلی ناخواسته پیش بیاید که چند ماه نتواند به وظایفش عمل کند، آیا باید باز هم به همان میزانی که در ابتدا مشخص کردند سود ببرد؟

مکتوب‌کردن همه جانبه شراکت این امکان را فراهم می‌کند که اگر فرد به تعهداتش به‌درستی عمل نکند، بتوانید بدون آسیب زدن به کسب‌وکارتان او را از مجموعه جدا کنید. اگر همه چیز مکتوب باشد، همه موارد کاملا روشن و شفاف خواهد بود و دعوایی شکل نمی‌گیرد.

آیا به اندازه شما کار را جدی می‌گیرد؟

مهم نیست زمینه کاری‌تان چیست؛ شریک کاری‌تان باید به اندازه شما برای کسب‌وکار تلاش کند. در بسیاری از شراکت‌ها به‌ویژه شراکت‌های کاری بین دوستان، ابتدا همه‌چیز خوب و خوش و پر از هیجان است، اما در مدت کوتاهی همه چیز رنگ عوض می‌کند و هیجان‌های اولیه کنار می‌رود. در این زمان اگر شرکایتان به اندازه شما نسبت به کسب‌وکارتان تعصب و پشتکار نداشته باشند پس از مدتی اشتیاق خود را از دست می‌دهند و این موضوع همچون سمی برای کسب‌وکار است.

آیا کار، تحت‌الشعاع خانواده اش قرار دارد؟

اگر همسر فرد مورد نظر شما باردار باشد یا والدین پیری داشته باشد که نیاز به نگهداری داشته باشند، نمی‌توانید توقع داشته باشید که او از تمرکز کافی برای کسب‌وکار برخوردار باشد؛ بنابراین گرچه ممکن است تا حدی غیرانسانی به نظر برسد، اما در زمان شروع شراکت باید به همه این موارد فکر کنید و شرایط را در نظر بگیرید و بعد آگاهانه تصمیم به شراکت بگیرید.

حتی اگر فرد ادعا می‌کند خانواده‌اش تأثیری روی کسب‌وکارش ندارند، باز هم بهتر است با آن‌ها ملاقات داشته باشید. اگر به هر ترتیبی احساس کردید خانواده‌اش کسب‌وکار او را بیش از اندازه تحت تأثیر قرار می‌دهند، بهتر است از ابتدا وارد شراکت نشوید.

در شرایط سخت چطور رفتار می‌کند؟

بسیار مهم است بدانید شریک کاری آینده‌تان در مواقعی که با مشکلات و دشواری‌های راه روبه‌رو می‌شود چه عکس‌العملی از خود نشان می‌دهد. برای آگاهی از این مورد باید سابقه کاری پیشین او را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال در زمانی که برای پرداخت حقوق کارمندانش با مشکل مواجه شود چه کار می‌کند؟ از پس‌اندازش استفاده می‌کند؟ از اعتبارات و وام‌های بانکی استفاده می‌کند؟ از دوستانش کمک می‌گیرد؟ یا حقوق کارمندانش را به تعویق می‌اندازد یا اصلا نمی‌پردازد؟! یا حتی بدتر، حق بیمه و سنوات کارکنانش را نمی‌پردازد و از اعتبارات مربوط به این بخش حقوق کارمندانش را می‌دهد؟

از همین نوع رفتار می‌توانید به بسیاری از ویژگی‌های فرد مورد نظرتان پی ببرید. برای مثال کسی که به راحتی از پرداخت حق بیمه کارمندانش شانه خالی می‌کند، ممکن است همین رفتار را در زمان شراکتش با شما بروز دهد و از بسیاری تعهداتش سر باز بزند.

چه سوال‌هایی از شما دارد؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر زمانی که می‌خواهید فردی را استخدام کنید در طول مصاحبه کاری هیچ سوالی از شما نداشت، بهتر است در مورد استخدامش خیلی شتاب‌زده عمل نکنید. زیرا سوال نپرسیدن می‌تواند یکی از نشانه‌های علاقه نداشتن و جذب نشدن به کار باشد. همین موضوع در مورد شریک کاری نیز صدق می‌کند. معمولا فردی که می‌خواهد وارد شراکت کاری شود، دوست دارد اطلاعات متفاوتی در مورد شخصیت، صداقت و انتظارات‌تان به دست بیاورد. پس اگر میلی به دانستن چیزی نشان نمی‌دهد، بهتر است کمی بیشتر دقت کنید.

از آن‌ها بخواهید همان سوالاتی را که شما در موردشان پرسیدید از شما بپرسند. اگر رغبتی نشان نداد می‌تواند نشانه این باشد که در ادامه نظراتش تغییر کند یا به دلیل این که از شرایط کاری اطلاع زیادی ندارد خیلی زود از ادامه شراکت منصرف شود.

جایگاه اجتماعی‌اش چطور است؟

بسیاری از افراد در نگاه اول بسیار معقول و موجه به نظر می‌رسند. اما این می‌تواند ویژگی شخصیتی آن‌ها باشد که در نگاه اول خیلی خوب و کارآمد به نظر برسند. چنین افرادی به محض این که وارد کسب‌وکارتان شوند، دردسرهایشان شروع می‌شود و به‌آسانی نمی‌توانید از شرشان خلاص شوید. به همین دلیل پیش از شروع شراکت حتما از سوابق کاری فرد مطلع شوید و به هیچ عنوان براساس ظاهر افراد قضاوت نکنید.

اگر به دنبال شریکی هستید که بتواند بخشی از سرمایه مورد نیاز کسب‌وکارتان را فراهم کند، حتما پیش از آغاز شراکت از میزان تمکن مالی‌اش مطمئن شوید. اگر به شما در مورد ارتباطات گسترده‌اش وعده داده نیز، حتما مطمئن شوید که واقعا همان‌قدر که ادعا می‌کند ارتباطات وسیع و گسترده‌ای دارد. درست است که شراکت کاری مانند ازدواج نیست، اما اگر می‌خواهید شراکت بدون دردسری داشته باشید بهتر است پیش از هر چیز صحت ادعا‌های فرد مورد نظرتان را از منابع رسمی استعلام کنید.

آیا واقعا به شریک کاری نیاز دارید؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید پیش از ورود به دنیای شراکت به آن فکر کنید این است که آیا حتما باید با کسی شراکت کنید؟! در پاسخ به این سوال باید گفت: اگر بتوانید نیاز خود را با کمک گرفتن از فردی بدون واگذار کردن بخشی از سهام برطرف کنید بسیار بهتر از این است که وارد شراکت شوید. اغلب اوقات ممکن است فکر کنید کار کردن با فردی دیگر می‌تواند توانایی شما را افزایش دهد. اما این موضوع در همه موارد صدق نمی‌کند. در بسیاری از مواقع نیازتان با استخدام فردی خبره به‌صورت تمام وقت برطرف خواهد شد.

البته اگر کسب‌وکار نوپایی دارید که هنوز به سوددهی نرسیده یا استارت‌آپی را راه‌اندازی کرده‌اید که هنوز درآمدزایی زیادی ندارد و نمی‌توانید به آسانی از پس حقوق کارمندان جدید بربیایید شاید شراکت گزینه مناسبی باشد. اما اگر می‌توانید برای برطرف‌کردن نیاز‌های خود فردی را استخدام کنید یا بخشی از کار را برون‌سپاری کرده و هزینه آن را پرداخت کنید، واگذارکردن سهام شرکت تصمیم درستی نخواهد بود.