شیوع ویروس کرونا در سطح آلمان ناموزون و نابرابر است. در ایالت‌​های شرق آلمان: مکلنبورگ ـ فورپومرن، براندنبورگ، ساکسن، ساکسن انهالت و تورینگن موارد کمتری از ابتلا به ویرس کرونا مشاهده شده است.

هایو زیب، کارشناس انستیتوی تحقیقاتی ویروسشناسی لایبنیتس در برمن می​‌گوید: عوامل زیادی باعث شده که ویروس کشنده کرونا در ایالت‌های شرقی آلمان کم​تر شیوع پیدا کند.

به گفته آقای زیب وجود افراد مسن و کم‌تحرک در یک جامعه می​‌تواند از سرعت رشد ویروس بکاهد. افراد جوان و کسانی که سفر می‌​​کنند احتمالا در ابتدا عامل شیوع ویروس بوده​‌اند اما اگر ویروس از نقطه​​‌ای به نقطه دیگر انتقال نیابد نمی‌​تواند در میان افراد مسن که خطر ویروس بیشتر تهدیدشان می‌​​کند رشد کند.

رفتن به اسکی در تعطیلات

یکی از عوامل پایین بودن ابتلا به کووید ۱۹ در ایالت های شرق ایناست که شهروندان این ایالت​ها به تعطیلات اسکی​ گران نرفتند.

کارشناس انستیتوی ویروسشناسی لایبنیتس برمن در ادامه گفت از ایالت‌​های بایرن، بادن ورتمبرگ و هامبورگ که در تعطیلات به پیست اسکی‌های گران ایشگل اتریش رفتند گزارش شده که عده زیادی به ویروس کرونا مبتلا شدند درحالی که در ایالت‌​​های شرق آلمان خبری نبوده است.

زیب نتیجه می​‌گیرد که حقوق و دستمزد شهروندان در ایالت​​‌های شرق آلمان به طور متوسط نسبت به غرب پایین است و مقاصد سفر نیز با وضعیت اقتصادی و اجتماعی شهروندان ارتباط دارد.

کارناوال و کرونا

عامل دیگر پائین ویروس کرونا در شرق آلمان آئین​​ها و سنت​های محلی چون جشن کارناوال می​تواند باشد که در غرب آلمان بیشتر رواج دارد.

در شهر گانگلت واقع در هاینسبرگ، واقع در نزدیکی شهر آخن و مونشن‌گلادباخ ۳۰۰ شرکت‌کننده در یک مراسم کارناوال‌ به همراه دیگر اعضای خانواده‌شان باید ۱۴ روز در قرنطینه‌ خانگی به سر بردند.

یکی دیگر از عوامل کم بودن شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در شرق آلمان پائین بودن تراکم جمعیت در این ایالت​هاست. برای مثال ایالت مکلنبورگ-فورپومرن با تراکم جمعیتی بسیار پایین و داشتن ساختار روستایی کم​ترین افراد بیمار کرونایی را داشته است.

اقدامات پیشگیرانه

در شرق آلمان اقدامات یشگیرانه​ برای مقابله با کرونا نیز در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا انجام گرفته است.

شهر ینا که در ایالت تورینگن آلمان واقع شده و حدود ۱۱۱ هزار نفر جمعیت دارد نخستین شهر آلمان است که زدن ماسک را اجباری کرد.

وضعیت آلمان به لحاظ شیوع ویروس کرونا در سطح جهان بهتر از سایر کشورها است. این کشور در حال حاضر به لحاظ شیوع ویروس کرونا در جایگاه ششم بعد از آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، بریتانیا و فرانسه قرار دارد. تاکنون ۱۶۴ هزار نفر در المان به کووید ۱۹ مبتلا شدند و شش هزار و ۸۱۲ نفر نیز فوت کردند.