آداب و رسوم خواستگاری در کشورها و فرهنگ های مختلف جهان با هم فرق دارند. برخی از این آداب بسیار جالب و عجیب هستند که شاید تا به حال نمی دانستید.

آداب و رسوم جالب خواستگاری در کشور های مختلف

در کشور های مختلف خواستگاری ها سنت های متفاوتی دارند و درخواست ازدواج در همه شهرها و کشور ها با یکدیگر برابر نیست. به همین دلیل در این قسمت از نمناک قصد داریم راجع به سنت مربوط به خواستگاری در فرهنگ های مختلف با شما صحبت کنیم و روش های متفاوت آن ها را بازگو نماییم.

خواستگاری در کشورهای مختلف

۱٫ گانا

در این کشور خواستگاری معمولا یک هفته قبل از عروسی انجام می شود. در این مراسم داماد و تعدادی از اعضای خانواده اش به در منزل خانواده عروس می روند که به آن “مراسم در زدن ” گفته می شود؛ دقیقا همان جا خانواده دختر می تواند تصمیم بگیرد که دخترش را به عقد این مرد در بیاورد یا خیر.

۲٫ نروژ

خانم های نروژی حلقه ازدواج را دست راست می کنند. بسیاری از خانم ها در بریتانیا، فرانسه، هند، روسیه و آلمان هم همین کار را انجام می دهند.

حلقه ازدواج دست راست

۳٫ هند

در برخی مناطق هند، رسم است که عروس باید کفش یکی از خواهران داماد را در روز مراسم بدزدد تا زهرچشمی از آن ها بگیرد و جرئت خودش را در همین روز به خانواده داماد نشان بدهد. داماد برای افزایش شانسش برای خوشبخت شدن باید برای پس گرفتن کفش گروگان گرفته شده پول بپردازد.

۴٫ جمهوری چک

در جمهوری چک با قطعی شدن ازدواج در کنار پای عروس و داماد یک کاسه سوپ شکسته می شود و عروس و داماد باید با لبخند زمین را با کمک یکدیگر تمیز کنند. سپس آن ها باید یک کاسه سوپ دیگر را با یک عدد قاشق بخورند. این مراسم نشان می دهد که عروس و داماد باید در همه کار ها در زندگی مشارکت کنند.

۵٫ چین

مراسم عروسی در چین سمبل ملحق شدن دو خانواده است و فقط به معنای ازدواج دو نفر نیست بلکه خانواده ها هم درگیر این مسئله هستند. خواستگاری در چین معمولا از سنت های غربی پیروی می کند، به این صورت که پسر حلقه ازدواج را به دختر هدیه می دهد و از او خواستگاری می کند.

بعد از خواستگاری؛ دختر، پسر را نزد خانواده می برد تا آن ها او را ببینند و دوباره پسر از خانواده دختر اجازه می گیرد و سپس با رضایت خانواده ها، مراسم عروسی و نامزدی برگزار می شود.

در یکی از شهر های چین رسم است که عروس باید روزی یک ساعت از یک ماه قبل از مراسم عروسی گریه کند و اقوام و دوستان عروس هم باید در این مراسم او را همراهی کنند. اگر عروس این کار را نکند، خانواده داماد راضی به ازدواج پسرشان با او نخواهند شد. برای مردم این منطقه از چین گریه به معنای خوش آمدگویی به ازدواج و در انتظار اتفاق های خوب بودن است.

خواستگاری در چین

۶٫ مکزیک

در مکزیک، بعد از علاقمند شدن یک دختر و پسر به هم آن ها را با یک طناب تزئین شده با گل های سفید، مهره و کریستال های مختلف به یکدیگر می بندند که این کار به عنوان نمادی از اهمیت داشتن اتحاد در زندگی مشترک است.

دختر و پسر پس از بستن دست هایشان باید سعی کنند برای ثابت کردن آمادگی شان برای شروع زندگی مشترک به دیگران، دست هایشان را باز کنند. دست های عروس و داماد بعد از چند دقیقه توسط یکی از اقوام باز می شود.

۷٫ شیلی

خانم ها در شیلی حلقه ازدواج را در دست راست می کنند. مرد ها هم همین کار را انجام می دهند اما در مراسم عروسی هر دو، حلقه ازدواج را از دست راست به دست چپ می دهند.

۸٫ جزیره کریس

در جزیره کریس که یکی از جزایر کشور فرانسه است، قبل از مراسم عروسی داماد باید روی زمین دراز بکشد و فرشی روی خودش بیندازدتا اقوام و دوستان عروس و داماد روی او راه بروند تا آستانه تحمل داماد بالا رود.

۹٫ ولز

در کشور ولز رسمی جالب برای مراسم خواستگاری وجود دارد. داماد در این کشور بعد از علاقمند شدن به دختری یک تکه چوب را به زیباترین شکل ممکن تبدیل به قاشق کرده و قاشق کنده کاری شده را تزئین می کند و در یک دورهمی دوستانه یا خانوادگی تقدیم دختر می کند و با این کار نشان می دهد که نمی گذارد عروس خانم در زندگی مشترک با او گرسنه بماند.

قاشق کنده کاری شده

۱۰٫ آرژانتین

بسیاری از زوج ها در آرژانتین حلقه را تا مراسم عروسی دست نمی کنند، بلکه این کار را در طول مراسم نامزدی انجام می دهند.

۱۱٫ یونان

در فرهنگ یونان بسیار مهم است که از پدر برای خواستگاری اجازه گرفته شود. زوج ها از لحاظ سنتی سه جلسه مشاوره می روند تا توصیه های مربوط به ازدواج به آن هم انجام شود. دوستان و اعضای خانواده هم یک جشن نامزدی بعد از قبول درخواست ازدواج، برگزار می کنند.

۱۲٫ قبایل بومی آمریکایی

بسیاری از بومی های آمریکایی مخصوصاً در آمریکای شمالی حلقه نامزدی را نشان دهنده قدردانی و سپاسگزاری از جهان طبیعت می دانند. آن ها معمولاً حلقه های نقره ای دست می کنند که از مواد طبیعی دیگر نیز مثل زغال های رنگی و سنگ های فیروزه ساخته شده است.

۱۳٫ ایرلند

اگر ایرلندی باشید، احتمالاً با مراسم خواستگاری و حلقه ازدواج آشنایی دارید. مراسم خواستگاری در ایرلند تاریخچه بسیار غنی دارد. حلقه ازدواج ایرلندی ها به شکل یک قلب است که با دو دست نگه داشته شده است و بالای آن یک تاج قرار می گیرد.

در واقع قلب سمبل عشق در ازدواج است که این دو دست از دو طرف، باعث نگه داشتن عشق شده است. تاج نیز نماد وفاداری است که معمولاً برای نشان دادن نامزد داشتن، این حلقه را در دست چپ می کنند اما به این صورت که اغلب به سمت نوک انگشتان قرار بگیرد. در روز مراسم عروسی هم قلب را برعکس می کنند تا به سمت مچ باشد.

حلقه ازدواج ایرلندی

۱۴٫ کنیای شمالی

در این قسمت از کنیا، مهره های خاصی دور گردن انداخته می شود که رنگ های خاصی از این مهره ها نشان دهنده نامزدی است. قبایل ماسایی که در کشور های تانزانیا و کنیا زندگی می کنند، در روز عروسی، پدر عروس باید وقتی عروس و داماد تصمیم می گیرند به خانه خودشان بروند، روی صورت دخترش تف کند. با این کار او آرزوی شانس و خوشبختی برای دخترش می کند.

۱۵٫ فرانسه

آیا شما نگران انتخاب یک حلقه نامزدی مناسب هستید؟ در فرانسه نباید این نگرانی را داشته باشید زیرا بعد از خواستگاری زوج های فرانسوی با یکدیگر به سراغ خرید حلقه می روند اما تا زمانی که دوستان و اعضای خانواده جمع نشده باشند، حلقه را دست نمی کنند.

در بین بعضی مردم فرانسه رسم است که شب قبل از عروسی، دوستان و اقوام داماد با تعدادی قابلمه به سمت خانه عروس می روند و تا نزدیک صبح با ملاقه به پشت قابلمه ها می کوبند و سر و صدا تولید می کنند.

خانواده عروس نوشیدنی گرم در روز های زمستان و نوشیدنی خنک در روز های تابستان برای این گروه از اقوام و دوستان داماد تهیه و از آن ها پذیرایی می کنند. اگر خانواده عروس واکنش گرم و صمیمی به این شلوغ کاری خانواده داماد نداشته باشند، این ازدواج سر نخواهد گرفت.

۱۶٫ فیجی

فیجی یک کشور جزیره ای در اقیانوس آرام جنوبی است که مردم این کشور رسم خاصی برای ازدواج دارند. داماد قبل از شروع مراسم عروسی یک دندان نهنگ را به دست می آورد که این کار بسیار سخت و خطرناک است که جان داماد را تهدید می کند. در این کشور داماد باید دندان نهنگ را به پدر همسر خود هدیه دهند تا حسن نیت خود را ثابت کنند.

دندان نهنگ

۱۷٫ مغولستان

در قبیله ای از مغولستان و بعضی از قسمت های چین داماد برای تعیین روز عروسی، جوجه ای را می کشد و سپس جگر جوجه را بررسی می کنند ، اگر جگر خوب و سالم بود، داماد روز عروسی را تعیین میکند اما اگر جگر ناسالم بود هر ماه باید یک جوجه کشته و جگرش بررسی شود و در صورت یافتن یک جوجه با جگر سالم داماد می تواند زمان مراسم را مشخص نماید.

۱۸٫ ژاپن

در ژاپن ۲ نفر به طور رسمی با یکدیگر ازدواج نمی کنند ؛ مگر اینکه مراسم نامزدی برگزار گردد. در این مراسم هر دو خانواده دور هم جمع می شوند و ۹ عدد هدیه کادوپیچ شده را داخل کاغذ برنج به یکدیگر اهدا می کنند. هر کادو سمبل آرزوهای خوب برای زندگی زوج است.

۱۹٫ تایلند

در تایلند بسیاری از نامزد های سنتی و مراسم های عروسی شبیه به زندگی امروزه دنبال می شوند. این سنت ها به گونه ای است که در آن داماد تکه ای طلا را به خانواده عروس هدیه می دهد. این طلا لزوماً حلقه ازدواج نیست.

۲۰٫ انگلستان

در بریتانیا مردان معمولا به شکل سنتی خواستگاری می کنند. به این صورت که زانو می زنند و حلقه ازدواج را مقابل خانم می گیرند. حلقه های نامزدی هم عموماً در انگشت سوم دست چپ دست خانم ها می رود.

البته ۲۹ فوریه تنها روز از سال است که خانم ها می توانند از مردان خواستگاری کنند که معمولاً در بریتانیا و ایرلند این مراسم برگزار می شود. معمولاً در قسمتی از کلیسا هم تاریخ عروسی مشخص می گردد. جالب است بدانید که بیشتر مراسم های عروسی در انگلستان در روز شنبه برگزار می شود. در گذشته روزهای چهارشنبه هم جزء بهترین روز ها برای ازدواج بودند.

آداب و رسوم خواستگاری

۲۱٫ جزیره بورنئو در اندونزی

جزیره بورنئو جزیره بزرگ در اندونزی است که در آن سه روز قبل عروسی عروس و داماد را در یک اتاق نگه می دارند و در این سه روز، آن ها اجازه استفاده از دستشویی را ندارند و باید خودشان را کنترل کنند. در صورت موفقیت زوج برای شروع زندگی مشترک آماده می شوند.

۲۲٫ آلمان و سوئد

در طول مراسم نامزدی هم عروس و داماد حلقه را به دست چپ می کنند. در جشن ازدواج در آلمان، دو نفر باید، در زمان محدود چوب درخت را با اره ببرند و اگر عروس و دامادی نتوانند در زمان تعیین شده، چوب را به دو قسمت تقسیم کنند، زندگی خوب و شادی نخواهند داشت. هدف از این کار این است که عروس و داماد همیشه و در هر شرایط سختی با هم خواهند بود.

۲۳٫ کره جنوبی

در شهر های شمالی کره جنوبی برای شروع زندگی مشترک با ماهی مرده و چوب بامبو به کف پا های داماد ضربه می زنند تا داماد آماده مواجه شدن با مشکلات و سختی های زندگی مشترک شود. دامادی که با نوش جان کردن این کتک ها ناله و اعتراض کند هنوز برای ازدواج آماده نیست.

۲۴٫ اوکراین

در اوکراین مردم به آداب و رسوم کهن شان پایبند هستند. در این کشور داماد قبل از مراسم عروسی باید به همراه خانواده اش به خانه دختر مورد علاقه اش رفته و تعدادی از ظرف های خانه آن ها را پس از پذیرایی می شکند چرا که آنان معتقدند داماد باید بداند با رفتن وی قلب خانواده دختر همچون ظروف شکسته پس باید مراقب رفتارهایش با همسرش باشد.

شکستن ظروف

۲۵٫ اسکاتلند

مردان اسکاتلندی معمولاً باید مراسم سنتی زیادی را پشت سر بگذارند . آن ها باید مجموعه ای از وظایفی را که پدر عروس درخواست کرده است انجام دهند تا با ازدواجشان موافقت گردد.

در اسکاتلند دوستان و اقوام چند روز قبل از عروسی عروس و داماد را کثیف و سیاه می کنند و سپس آن ها را در کنار یکدیگر به درخت می بندند تا تحمل آن ها را افزایش دهند و آماده مدیریت مشکلات زندگی مشترک کنند. اگر عروس و داماد بتوانند به مدت یک روز، کثیف بودن طرف مقابل را تحمل کنند، به خوبی از پس مدیریت مشکلات زندگی مشترک برمی آیند.

۲۶٫ ارمنستان

مراسم نامزدی در ارمنستان به اندازه مراسم عروسی بزرگ و مهم است. معمولاً یک نفر آیین مرسوم ازدواج را برای آن ها برگزار می کند و سپس حلقه های نامزدی را دست می کنند و از یکدیگر می خواهند که همیشه به عشق هم پایبند باشند. ارمنی ها هم مانند یونانی ها قبل از ازدواج، جلسه مشاوره دارند.

۲۷٫ موریتانی

موریتانی کشوری در شمال غربی آفریقاست که در آن عروس هر چقدر چاق باشد، زیباتر بوده و جذابیت بیشتری دارد. در این کشور دختر های دم بخت قبل از مراسم عروسی به مزرعه ای می رود و آن قدر می خورند تا چاق شوند که گاهی خوردن بیش از حد و چاقی موجب مرگ عروس می شود.