به هر منطقه از ایران سفر کنیم با انواع غذاهای محلی روبه رو می شویم.که سبک زندگی مردم و فرهنگشان را نشان می دهد.بعضی از این غذاها به شهرت رسیده اند و بعضی هم هنوز ناشناخته اند.

قره قروت بیرجند هم به خاطر رنگ و هم طعم لذیذش توجهات را به خودش جلب کرده است.

دربیرجند از نوع خاصی کشک استفاده می کنند که به آن قره قروت یا کشک سیاه می گویند.غذایی که با این کشک پخته شود به جای رنگ سفید بنفش می شود.

قره قروت هم حالت پودر شده و هم جامد دارد که وقتی در آب حل می‌شود تغییر رنگ می‌دهد و بنفش می‌شود. عصاره به دست آمده را به دو شکل مصرف می‌کنند یا می‌جوشانند یا سرد استفاده می‌کنند. کشک قروت هم مانند سایر کشک‌ها از محصولات دامی تهیه شده است.

قروت غذایی مقوی است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، در سال ۱۳۹۷، برای هر چه بیشتر شناساندن این غذا “سفره بنفش بیرجندی” را برگزار کرد و قروت در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.و به عنوان میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.

دستور پخت قروت (قوروت)

این غذا، یکی از غذاهای کمتر شناخته شده ایران است که هم خوشمزه است، هم تهیه کردن آن راحت و سریع است و هم بسیار مقوی است. به‌ علاوه، مواد اولیه برای پخت آن به راحتی پیدا می‌شود. این خوراک خوشمزه را از دست ندهید.

برای تهیه این غذا به پیاز یا سیر سرخ‌شده، عصاره قروت، دارچین و نمک و فلفل احتیاج دارید. ابتدا باید قروت را چند ساعت خیسانده و سپس با گردو بکوبید تا روغن بیندازد. بعد آرام‌آرام به آن آب اضافه کنید تا مخلوط غلیظی به دست آید. مخلوط را از صافی رد کنید تا عصاره قروت به دست آید. در ظرفی جدا پیاز یا سیر را سرخ کنید و سپس عصاره را به آن اضافه کنید و روی حرارت آرام بگذارید. باید مراقب باشید که قبل از جوشیدن، خوراک را از روی حرارت بردارید. در نهایت آن را با دارچین تزئین کرده و با نان میل کنید. گاهی قروت را مانند سس همراه با بادمجان، سیب‌زمینی، کدو و سبزیجات پخته مثل اسفناج استفاده می‌کنند.