آن دسته از عجایب هفتگانه تاریخ بشر که از دیرباز مشخص شده بودند، تا قبل از سال ۲۰۰۰ و نظر سنجی عجایب هفتگانه جدید، یا ویران شده و یا به دست بلایای طبیعی از دست رفته‌اند. فقط یکی از آن ها همچنان باقی، و هنوز هم نقطه ای بی نظیر برای گردشگری و بازدید مسافران و جهانگردان است. اما سرنوشت ۶ تای دیگر متاسفانه محکوم به فناست.
این هفت نقطه عجیب روی کره زمین به شرح زیر است:

رتبه یک: دیواربزرگ چین

برای محافظت از مرزهای امپراطوری چین، برای جلوگیری از حمله مغول ها، دیواری بزرگ ایجاد شد. سالانه بیش از چهار میلیون بازدید کننده دارد. از غرب به شرق شمال چین بنا شده و طول آن برابر ۲۱,۱۹۶ کیلومتر است. طولانی‌ترین سازه‌ ساخت دست انسان. با توجه به اینکه دیوار بزرگ چین «Great Of China» یکی از نقاط گردشگری بی نظیر در کل دنیا محسوب می‌شود، انتخاب دیوار عجیب چین در بین عجایب هفتگانه جدید جهان خیلی هم غیر منتظره نبود.

رتبه دو: تندیس مسیح منجی برزیل

در کوهستان کورکووادو شهر ریودوژانیرو برزیل مشهورترین جاذبه‌ این کشور یعنی تندیسی از عیسی مسیح، به نام تندیس  «مسیح منجی» (Christ the Redeemer)،قرار دارد. از همه جای شهر دیده می‌‌شود و ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامید. ارتفاع آن ۳۰ متر است و سکوی زیر آن ۸ متر. یکی از مهندسان مشهور برزیلی آن را طراحی کرده و با حمایت‌های مالی جماعت کاتولیک برزیل ساخته شده است.

رتبه سه: ماچو پیچو  پرو

شهری ساخته شده از گرانیت درخشان معروف به شهر اینکاها، با نام «ماچو پیچو» (Machu Piccho) . از آن لحاظ دیدنی است که بین دو قله‌ در رشته‌کوه آند قرار گرفته و گویا در حال ریزش است. در اواسط قرن پانزدهم پس از میلاد ساخته شد و در زمان امپراطوری اینکاها. جالب است بدانید تا سال ۱۹۱۱ جز ساکنان محلی این مکان، هیچ کس از آن خبر نداشت. تا اینکه باستان‌ شناسی این مکان با شکوه و با ابهت را کشف کرد و همه به خصوص گردشگران و جهانگردان به این مکان سرازیر شدند. نمی‌توانید راه دیگری غیر از پای پیاده، قطار و هلیکوپتر به اینجا پیدا کنید.

رتبه چهار: چیچن ایتزا مکزیک

یکی دیگر از عجایب هفتگانه جدید از کشور مکزیک انتخاب شده است. بقایای باشکوه و مجلل «چیچن ایتزا» (Chichen Itza). در اینجا برده، لباس، عسل و … خرید و فروش می‌کرده اند و در واقع در سال‌های ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلادی یک مرکز خرید تجاری برای فرهنگ و تمدن مایا محسوب می‌شده است. مرکز چیچن ایتزا یعنی معبد کوکولکان، باقی‌ مانده بنای اصلی است. با ارتفاع ۳۰ متر که به «ال کاستیو» (El Castillo) معروف است.

رتبه پنج: کولوسئوم رم

از بناهای باشکوه، دیدنی و تاریخی شهر رم ایتالیا، بنای کولوسئوم (Colosseum) است. ۵۰۰ سال از این بنا، برای جنگ گلادیاتورها با یکدیگر، برده ها یا حیوانات وحشی استفاده می‌شد. یک آمفی تئاتر بزرگ که شاهد کشته شدن چندین هزار انسان بوده است. ۵۰ هزار نفر می‎توانستند در این بنا همزمان برای دیدن صحنه های این مبارزات جمع شوند.

رتبه شش: تاج محل هند

مقبره‌ای در شهر آگرا هندوستان قرار دارد که متعلق به پادشاه مغول «شاه جهان» و همسرش است. ۱۶ سال برای ساخت این بنای با شکوه از سنگ مرمر سفید، زمان گذاشته شده. سبک معماری‌اش، ایرانی، اسلامی، ترکی و هندی است. حوضی در این بنا وجود دارد که انعکاس دیدنی بناست. این مقبره‌ در میان باغی قرار دارد که خود یک جاذبه بی نظیر گردشگری است

رتبه هفتم: پترا در اردن

یک شهر تاریخی در جنوب کشور اردن ساخته شده که می‌گویند ساخت آن بسیار پیچیده است. گاهی حتی آن را به دستان غیر ارگانیک نسبت می‌دهند. شهر «پترا» (Petra) پایتخت امپراطوری نبطیان بوده و با تراشیده شدن کوه ساخته شده است. سیستم آب‌ رسانی آن مشهور است و گنجینه کشور اردن است. یکی از مهمترین جاذبه ها و یکی از عجایب هفتگانه جدید است که نمی تواند روزی را بدون شلوغی مسافران به شب برساند.