آرتور شوپنهاور (۱۸۶۰-۱۷۸۸)، فیلسوف آلمانی قرن نوزدهم است که از پایه‌گذاران اندیشه مدرن به شمار می‌رود، آراء وی بر علاوه بر فلسفه و اخلاق بر بسیاری از حوزه‌های هنر و روانشناسی در قرن بیستم تاثیر به سزایی گذاشت. شوپنهاور فیلسوفی بود که در دوران خود و زیر سایه غول‌هایی مانند «هگل» مهجور واقع شد و پس از وی نیز بیشتر توجهات معطوف به «نیچه» بود. در قرن بیستم بیش از پیش به شوپنهاور توجه شد و او جایگاه واقعی خود را در میان اهل اندیشه و تفکر بازیافت. مشهورترین و مهم‌ترین اثر شوپنهاور جهان «همچون اراده و تصور» است.

شوپنهاور به این دلیل که از طب و علوم طبیعی به فلسفه روی آورده بود، به خواستگاه‌ها و محرک‌های غریزی انسان بیش از پیش توجه میکرد، دورانِ وی نیز بسیار تحت تاثیرِ پیشرفت علوم بود و از همین جهت «طبیعت انسان» جزء مناقشه‌های رایج فلسفی و علمی در آن دوران به شمار میرفت. کتاب «در باب طبیعت انسان» مجموعه‌ی کوچک، اما مهمی است از نوشته‌های مختلف شوپنهاور درباره‌ی “طبیعت بشر، اخلاق و حقوق” که بعد از مرگ شوپنهاور منتشر شده است. “اراده آزاد، غرایزی مانند حسادت، و جنبه‌هایی انسانی مانند شخصیت” از مهم‌ترین بخش‌های درون مایه این کتاب به شمار میروند. طبیعت انسانی در این کتاب از وجوه و جهات مختلفی توسط شوپنهاور و در ادامه دستگاه فلسفی منسجم وی بررسی می‌گردد.

همه این‌ها در یک چشم انداز سیاسی و با توجه به فلسفه آن دوران صورت می‌گیرد و ارجاع به نظریات فیلسوفانی مانند کانت. بایستی توجه کرد که شوپنهاور درصدد بود با رد کردن بسیاری از تفکرات رایج دوران خود و بعضا کلاسیک، «ذات شرور انسان» را بیش از گذشته و با ذکر دلایل و اثبات فلسفی به روی پرده و به نمایش درآورد و تا حد زیادی در این کار موفق هم بود؛ هرچند منتقدان جدی و بزرگی نیز در برابر خود داشته و دارد. کتاب «در باب طبیعت انسان» از جمله آثاری است تخصصی و مورد علاقه اهالی فلسفه و اخلاق، در عین حال به دلیل ترجمه روان و دقیق، همچنین نوعِ بیان فلسفی شوپنهاور و ارتباط با روانشناسی و وجوهِ عامِ انسانی برای مخاطب عام نیز بسیار جذاب، خواندنی و مفید خواهد بود.

«رضا، ولی یاری» مترجم بخش گسترده و مهمی از آثار شوپنهاور در ایران است که با دقتِ همیشگی و به خوبی برگردانِ کتاب «در باب طبیعت انسان» را نیز انجام داده و کتابی روان را به مخاطب عرضه نموده است. چاپ ششم این کتاب در سال ۱۳۹۷ توسط نشر مرکز در ۹۶ صفحه منتشر شد و با قیمت ۱۵.۹۰۰ تومان در دسترس علاقمندان می‌باشد.