خیلی از ما هویج را فقط به‌عنوان یک خوراکی‌ که برای سلامت چشم‌ها مفید است می‌شناسیم؛ اما هویج خواص بی‌نظیر زیادی دارد. گنجاندن هویج در برنامه غذایی برای تندرستی بسیار مفید است و فقط بخش کوچکی از خواص هویج متوجه سلامت چشم می‌شود.

سلامت قلب

هویج حاوی میزان بالایی فیبر محلول است و به همین دلیل می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کمک کند؛ در نتیجه خطر لختگی خون و مشکلات ناشی از بیماری‌های قلبی کاهش پیدا می‌کند. همچنین نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف هویج سطح کلسترول را پایین می‌آورد و به کاهش فشار خون و پیشگیری از سکته مغزی کمک می‌کند.


سلامت چشم‌ها

یکی از خواص بی‌نظیر هویج، تاثیر آن بر سلامت چشم‌ها است. سه ماده مغذی مهم در هویج (بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین) به‌طور چشمگیری سلامت چشم را افزایش می‌دهند. یک فنجان هویج می‌تواند بیش از ۴۰۰٪ نیاز روزانه‌تان به ویتامین A را تامین کند. ویتامین A به‌‌صورت بتاکاروتن در هویج وجود دارد؛ این ویتامین یک ماده ضروری برای حفظ سلامت چشم و بینایی است که با افزایش سن نیز اهمیت بیشتری می‌یابد.

پیشگیری از انواع بیماری‌ها

هویج پخته در مقایسه با نوع خام آن مقدار زیادی آنتی‌‌اکسیدان‌ دارد. این ترکیب حفاظت‌کننده می‌تواند به کند کردن روند فرسودگی سلول‌ها کمک و بدن را از تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد حفظ ‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد، با افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان و آلزایمر مرتبط است.

سلامت و شادابی پوست

یکی دیگر از خواص هویج حفظ شادابی و سلامت پوست است. هویج سرشار از بتاکاروتن و بستر تولید ویتامین A است و به همین سبب می‌تواند برای به تاخیر انداختن پیری پوست بسیار مفید باشد. اگر در برنامه‌ غذایی‌تان به طور مداوم هویج مصرف کنید، کار بزرگی در راه سلامت و شادابی پوستتان خواهید کرد.

کمک به کاهش وزن

برای افرادی که درپی کاهش وزن هستند، مصرف هویج گزینه مناسبی خواهد بود؛ چرا که حاوی میزان بالایی از آب و مقدار پایینی کالری است. یک هویج خام متوسط، حاوی حدود ۲۵ کالری است؛ به همین سبب رژیم درمانگرها به افرادی که قصد دارند رژیم غذایی کم‌کالری بگیرند، مصرف هویج خام را توصیه می‌کنند.

درمان زخم و جراحت

هویج علاوه بر ویتامین A منبع غنی آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C است. مصرف این ماده خوراکی می‌تواند به شفاف شدن پوست کمک کند. همچنین ویتامین C در درمان زخم و جراحت هم حائز اهمیت است؛ زیرا وجود آن برای تولید کلاژن مهم است. کلاژن پروتئین اصلی موجود در پوست و بافت‌های همبند است. همچنین این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان به پیشگیری از آسیب دیدن سلول‌ها کمک می‌کند.