نخستین جشنواره «کودک آنلاین» با اعلام اسامی برگزیدگان به کار خود پایان داد؛ جشنواره‌ای که با هدف تولید محتوای تصویری (فیلم، سریال، مجموعه‌های آموزشی و…) از سوی وزارت ارتباطات برگزار شد. اگرچه بخش‌های دولتی فرهنگ و هنر از برگزاری این جشنواره حمایت کردند، اما منتقدانی نیز وجود داشتند که «کودک آنلاین» را با این وضعیت در فضای مجازی و رعایت نکردن اقتضائات در دستیابی به نتیجه مورد تردید قرار دادند.

 

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که بانی برگزاری جشنواره «کودک آنلاین» است، سال گذشته با انتشار یادداشتی، از تولیدکنندگان محتوا برای کودکان در فضای مجازی حمایت کرد و نوشت: «دو نظرسنجی را در توییتر با مردم به اشتراک گذاشتم. نتایج بسیار شگفت‌آور بود! اکثر مردم اعتقاد داشتند تولیدکنندگان بین‌المللی بیش از خانواده و مدرسه، صداوسیما و تولیدکنندگان مستقل داخلی در زمینه تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان موفق بوده‌اند.

در نظرسنجی دیگر که میزان آشنایی آن‌ها را با نرم‌افزار‌های نظارت والدین بر فعالیت آنلاین کودکان می‌سنجید، عموماً گزینه «آشنایی ندارم و نیاز به معرفی بیشتر دارم» را انتخاب کردند. این نظرسنجی‌ها دو موضوع مهم را به ما گوشزد می‌کند. اول این‌که ما هنوز نتوانسته‌ایم در تولید محتوای جذاب برای کودکان‌مان توفیقی کسب و رضایت آن‌ها را جلب کنیم و دوم این‌که تنها هشت درصد از مردم بر رفتار فرزندشان در فضای آنلاین نظارت دارند و اکثریت شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نسبت به نرم‌افزار‌های نظارت بر رفتار آنلاین کودکان، بی‌اطلاع‌اند.»