بازاریابی و تبلیغات بخشهای جداییناپذیر کسب و کارها هستند. در دنیای امروز که بهواسطه ارتباطات و تکنولوژی پیشرفته، سرعت تولید و رشد محصولات و برندهای مختلف سرسامآور شده است، چه عواملی ماندگاری محصولات و برندها را در بازار تضمین میکنند؟ با چه دانشی میتوان در این بازار حرفی برای گفتن داشت؟ در معرفی کتاب امروز برای یافتن پاسخ این پرسشها بهسراغ «ست گادین»، یکی از نویسندگان موفق این حوزه و معروفترین اثرش یعنی کتاب گاو بنفش رفتهایم. با ما همراه باشید تا با این کتاب آشنا شوید.
شناسنامه کتاب گاو بنفش
عنوان کتاب: گاو بنفش
نویسنده: ست گادین
مترجم: افسانه درویشی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۰۱ صفحه
انتشارات: کتیبه پارسی (پیشنهاد کاربران)
درباره نویسنده کتاب گاو بنفش
ست گادین، نویسنده، وبلاگنویس، کارآفرین و سخنران حوزه کسبوکار و بازاریابی، متولد ۱۹۶۰ در نیویورک است. او تحصیلکرده رشتههای علوم کامپیوتر و فلسفه از دانشگاه تافتس (Tufts) است و مدرک MBA با گرایش بازاریابی را از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است. ست گادین یک وبلاگ فعال دارد و طرفدارانش مطالب بهروزشده او را در آنجا دنبال میکنند.
نوشتههای گادین محدود به وبلاگش نیست. او بیش از بیست کتاب درزمینه بازاریابی دارد که ازجمله آنها میتوانیم به «مهرههای حیاتی»، «بازاریابی اجازهای»، «شیب» و «به جعبه دست بزن» اشاره کنیم.
عمده شهرت گادین بهخاطر ایدهاش درباره بازاریابی اجازهای است: نوعی بازاریابی دیجیتال اثرگذار که با کسب اجازه از کاربر و جلب رضایت او شروع به تبلیغ میکند. گادین این روش را گامی بلند در راستای ارتباط مؤثر با مشتری و برطرفکردن هرچه بهتر نیازهای او میداند.
درباره کتاب گاو بنفش
کتاب گاو بنفش در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و توجه کارآفرینان، بازاریابان و علاقهمندان حوزه برندسازی را جلب کرد و تاکنون یکی از محبوبترین و تأثیرگذارترین آثار ست گادین بوده است. آنچه بیش از همه درباره کتاب گاو بنفش جلبتوجه میکند، عنوان آن است. بهتر است بدانید گادین چهار اصل محصول (product)، قیمت (price)، مکان (place) و تبلیغ (promotion) را که همگی با حرف p آغاز میشوند، اساس بازاریابی میداند و در این کتاب، p پنجم یعنی گاو بنفش (purple cow) را معرفی میکند که به متمایزبودن اشاره دارد.
در کتاب گاو بنفش، ست گادین چرایی و چگونگی متمایز و خلاق بودن در کسبوکار را به زبانی ساده و روان شرح میدهد. از ویژگیهای مثبت این کتاب، وجود استدلالهای کافی برای پذیرش p پنجم و بررسی این مشخصه در شرکتها و برندهای بزرگ دنیا است؛ بهاینترتیب اطلاعات مفیدی در حوزه برندسازی و بازاریابی در اختیار خواننده قرار میدهد.
گادین تبلیغات تلویزیونی را روشی با تأثیرگذاری کم و هزینه زیاد میداند و بارها در بخشهای مختلف کتاب گوشزد میکند که تبلیغکردن بهتنهایی کافی نیست؛ برای ماندگارشدن در بازار باید متفاوت از رقیبان عمل کرد و بهدنبال خلاقیت و نوآوری بود؛ ازاینرو محور مطالب کتاب متفاوتبودن و خلاقبودن است.
درسی که گادین درباره متمایزبودن به خواننده میدهد، پیامی پنهان هم در خود دارد که کپینکردن از محصولات موفق بازار است؛ چراکه با کپیکردن و فاصلهگرفتن از نوآوری نمیتوان مدت چندانی در بازار دوام آورد.
ساختار کتاب گاو بنفش
برخی از سرفصلهای کتاب را در ادامه میخوانید:
- Pها کافی نیستند؛
- P جدید؛
- کلمات برجسته؛
- تبلیغات در طول زمان؛
- آیا متوجه انقلاب شدهاید؟
- چرا شما به گاو بنفش نیاز دارید؟
- مرگ مجموعه صنعتی تلویزیون؛
- بررسی اتومبیل فولکس قورباغهای؛
- چرا «والاستریت ژورنال» اینقدر مرا نگران میکند؟
- اراده و روش؛
- مطالعه موردی: بالارفتن؛
- مطالعه موردی: «تاید» باید چکار کند؟
- ایدههایی که گسترش مییابند؛ پیروزی؛
- سوءتفاهمهای بزرگ؛
- چه کسانی درحال گوشدادن هستند؟
- همه مشتریان یکسان و شبیه هم نیستند؛
- مطالعه موردی: قصاب ایتالیایی؛
- مطالعه موردی: چگونه شرکت «دوچ بوی» تجارت رنگ را کاملا تغییر داد؟
- قدرت شعار؛
- مشکل توافق و سازش؛
- امروزه بازاریاببودن چه معنایی دارد؟
- مشکل ارزانفروشی؛
- حقایق صحیح و اصلاحشده؛
- آیا موضوع به شور و علاقه شدید بستگی دارد؟
- تراوش فکر.
آیا این کتاب برای شماست؟
در این کتاب، ست گادین قدمبهقدم شما را از بایدها و نبایدهای بازاریابی و تبلیغات آگاه میکند. اگر از علاقهمندان این دو حوزه هستید و حتی اگر قصد دارید کسبوکار خودتان را راهاندازی کنید، این کتاب پیشنهاد ما به شماست.
بخشهایی از کتاب گاو بنفش
«من کمی اغراق میکنم؛ با تمام قدرت، نابودی تبلیغات تلویزیونی را اعلام و پیشبینی میکنم. […] البته این کاملا صحت ندارد. آگهیها فایده دارند؛ البته نه به همان اندازهای که قبلا تأثیر داشتند. آگهیهای تبلیغاتی هدفدار در هزینهها بسیار تأثیرگذارند؛ اما اغلب آگهیها و بازاریابیها کاملا بیهدفاند. آنها تندبادهایی هستند که شلاقزنان وارد بازار میشوند، با هرکسی برخورد میکنند و توجهی ندارند که این افراد چه کسانی هستند و واقعا چه میخواهند. در اینجا ضایعات زیاد است؛ آنقدر زیاد که صراحتا میتوان گفت این مدل تبلیغات کاری انجام نمیدهند. […] شما نمیتوانید مردم را مجبور به گوشدادن کنید؛ اما میتوانید بفهمید هنگامی که صحبت میکنید، چه کسی درحال گوشدادن است. سپس میتوانید ترکیب درستی از انواع p تهیه کنید تا بتوانید همراه با پیشنهادات خود ارائه دهید.»
Thursday, 3 October , 2024