تصادفی نیست که بیشتر رستوران ها در لوگوی خود از دو رنگ ثابت استفاده می کنند یا پرستاران در بیمارستان ها معمولاً لباس هایی به رنگ آبی روشن می پوشند. همۀ ما تأثیر رنگ ها را تجربه کرده ایم، چه متوجه آن شده باشیم و چه نشده باشیم.
بیشتر روانشناسان در این مورد هم عقیده هستند که رنگ ها بر چگونگی دریافت ما از برخی موقعیت ها اثر می گذارند. بعضی از پژوهشگران معتقدند که مغز ما به طور ذاتی رنگ ها را با احساسات پیوند می دهد، از طرفی عده ای نیز بر این عقیده اند که احساساتی که ما به هر رنگ ربط می دهیم اکتسابی هستند. برای مثال، روانشناسانی که رنگ قرمز را بررسی کرده اندعقیده دارند که بیشتر مردم آن را با خطر مرتبط می دانند.
ممکن است این ارتباطی کلی باشد که مغز ما آن را برقرار می کند یا احتمال دارد ما ارتباط بین رنگ قرمز و خطر را با دست زدن به اجاق داغ و قرمزی که مادرمان دربارۀ آن به ما در کودکی هشدار می داد، یاد گرفته باشیم. به هر حال، بیشتر روانشناسان بر این باورند که مغز ما رنگ ها را با دلیل تفسیر می کند و بنابراین هر رنگ بایستی به گونه ای متفاوت بر ما تأثیر بگذارد.