ممکن است تابه‌حال نام سوپرفود به گوش‌تان خورده باشد؛ سوپرفودها خوراکی‌هایی است که به‌دلیل ارزش غذایی حداکثری‌شان مفیدتر از سایر خوراکی‌ها در نظر گرفته می‌شوند. گنجاندن سوپرفودها در رژیم غذایی، گامی بزرگ در جهت ارتقای سلامتی شماست. در این مطلب سعی داریم شما را با خواص آووکادو که یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین سوپرفودهای دنیا […]

ممکن است تابه‌حال نام سوپرفود به گوش‌تان خورده باشد؛

سوپرفودها خوراکی‌هایی است که به‌دلیل ارزش غذایی حداکثری‌شان مفیدتر از سایر خوراکی‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

گنجاندن سوپرفودها در رژیم غذایی، گامی بزرگ در جهت ارتقای سلامتی شماست.

در این مطلب سعی داریم شما را با خواص آووکادو که یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین سوپرفودهای دنیا است، آشنا کنیم.

۱.سرشار از پتاسیم

پتاسیم، یک ماده‌ی مغذی است که اکثر افراد نمی توانند مقدار کافی از آن را دریافت کنند.

آووکادو در واقع حاوی پتاسیم بسیار زیادی است و هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۱۴ درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم را فراهم می‌کند.

جالب است بدانید موز که جزء مواد غذایی سرشار از پتاسیم درنظر گرفته می‌شود، تنها ۱۰ درصد از پتاسیم مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود؛ فشار خون بالا یکی از عوامل خطر عمده برای حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است.

۲. مفید برای قلب

یکی از مهم‌ترین خواص آووکادو کمک به حفظ سلامتی قلب است.

آووکادو و روغن آووکادو سرشار از اسید اولئیک تک غیراشباع است؛ یک اسید چرب مفید برای قلب.

همچنین اسید اولئیک باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود و ثابت شده است که روی ژن‌های مرتبط با سرطان، تاثیرات مفیدی می‌گذارد.

۳. سرشار از فیبر

آووکادوها سرشار از فیبر است و حدود ۷ درصد از وزن آن‌ها را فیبر تشکیل می‌دهد

. فیبر، ماده‌ی گیاهی هضم‌نشدنی است که می‌تواند در کاهش وزن و کاهش قند خون نقش داشته باشد و همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها شود.

۴. افزایش جذب آنتی اکسیدان

یکی دیگر از خواص آووکادو افزایش میزان جذب آنتی‌اکسیدان‌هاست. مطالعات نشان داده‌اند که خوردن آووکادو یا روغن آووکادو با سبزیجات می‌تواند مقدار آنتی‌اکسیدان جذب‌شده توسط بدن‌ را به‌طرز چشمگیری، ۲٫۶ تا ۱۵ برابر، افزایش دهد.

۵. حفظ سلامت چشم

آووکادوها نه‌تنها جذب آنتی‌اکسیدان از سایر مواد غذایی را افزایش می‌دهند، بلکه خود نیز جزء خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان محسوب می‎شود.

این آنتی‌اکسیدان‌ها شامل مواد مغذی به‌نام لوتئین و زاکسانتین است که برای سلامت چشم مفید و درکاهش خطر ابتلا به آب مروارید بسیار تاثیر گذارند .

۶. کمک به کاهش وزن

کمک به کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل یکی دیگر از خواص آووکادو است.

شواهدی وجود دارد که آووکادو یک ماده غذایی مفید برای لاغری است.

در یک مطالعه، افراد به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه وعده‌ غذایی حاوی آووکادو داده شد و به گروه دیگر، یک وعده مشابه اما بدون آووکادو؛ سپس از آن‌ها تعدادی سوال در مورد حس گرسنگی و سیری‌شان پرسیده شد.

افرادی که آووکادو خورده بودند، ۲۳ درصد بیشتر احساس سیری کردند و تمایل آن‌ها به غذا خوردن در طول ۵ ساعت آینده، ۲۸ درصد کمتر بود.

پس جای دادن آووکادو در رژیم غذایی‌ می‌تواند به شما کمک کند تا به‌طور طبیعی کالری کمتری مصرف کنید و راحت‌تر به یک رژیم غذایی سالم پایبند بمانید.

۷. پیشگیری از سرطان

یک مطالعه نشان داده که آووکادو می‌تواند به کاهش عوارض جانبی شیمی‌درمانی در لنفوسیت‌های انسانی کمک کند.

همچنین مشخص شده است که عصاره آووکادو مانع رشد سلول‌های سرطان پروستات می‌شود.