دانه های آفتابگردان مواد منحصر به فردی هستند و مواد مغذی فراوانی در خود دارند. در حقیقت دانه های آفتابگردان یکی از ۱۰ ماده برتر غنی ازویتامین E، مس، ویتامین های B ای همچون تیامین، فسفر ، سلنیم و سایر موارد هستند.

دانه آفتابگردان همانند سایر آجیل ها و دانه ها، منبع خوب و سالمی از اسیدهای چرب ضروری است. یکی از اسیدهای چربی که در این دانه ها وجود دارد لینولئیک اسید نام دارد. علاوه بر این، دانه های آفتابگردان منبع خوبی از فیبر، اسیدهای آمینه(به خصوص تریپتوفان) ، ویتامین ، فیتوسترول ها و مواد دیگر است.

با اینکه بیشتر افراد بر این باورند که مصرف چربی می تواند به افزایش وزن ناخواسته منجر شود اما واقعیت همیشه چنین نیست. مصرف اسیدهای چرب سالم می تواند به سیستم قلبی عروقی سالم منجر شود و وزن بدن را در مقدار پایدار و ثابت نگه دارد.

تخمه‌ آفتاب‌گردان سرشار از منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن است

آهن موجود در تخمه آفتابگردان می‌تواند با جوانه‌ی گندم، جگر و یا زرده‌ تخم مرغ وارد رقابت شود

تخمه آفتاب‌گردان برای رشد کودکان بسیار مفید است

به سیستم گوارشی در دفع راحت‌تر مواد زاید از بدن کمک می‌کند

اما به خاطر داشته باشید:

زیاده‌روی در مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل چربی و کالری بالا منجر به اضافه وزن می‌شود .