شهرام‌ ناظری، یکی از خوانندگانی ‌است که با انتشار کاست «صدای سخن‌عشق» وجهی دیگر از ساز تنبور را به نمایش گذاشت. این آلبوم که با همکاری بهترین‌ تنبورنوازان کشور ازجمله سید‌خلیل عالی‌نژاد و علی‌اکبر مرادی به بازار آمد، تا حد زیادی توانست این ساز را از تعلق به جغرافیایی خاص ازکشور بیرون بیاورد و درسطح ملی معرفی کند.

نکته‌ای که در تاریخ موسیقی ایران بارها و بارها اثبات شده، تعلق صددرصدی این ساز به کشور ایران است. تنبور کهن‌ترین ساز زهی زخمه‌ای است که تاکنون صدها مقاله و شناختنامه درباره‌اش نوشته شده. کتاب دیکشنری گراو که در زمینه‌ساز‌شناسی است، قدمت این ساز را پنج الی شش هزار سال دانسته و مجسمه‌های سنگی در موزه‌ها و آثار باستانی به جای مانده در شوش و تپه‌های بنی یونس در حوالی شهر موصل قدمت این ساز را ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰سال قبل از میلاد نشان می‌دهد. در کارنامه اردشیر بابکان یکی از متون‌ پهلوی آمده که روزی اردشیر در ستورگاه نشسته بود و تنبور می‌زد و می‌سرود.

در روایت‌های افسانه‌ای آمده که رستم در خوان چهارم تنبور می‌نواخته و مقام ته رز را به وی و مقام باریه را به باربد موسیقیدان دربار ساسانیان نسبت می‌دهند. فارابی که در موسیقی الکبیر به‌طور گسترده در مورد تنبور و انواع آن و فواصل و کوک‌های آن توضیحات مفصل داده‌ است. ابن‌سینا، عبدالقادر مراغی و صفی‌الدین ارموی نیز از این جمله‌اند. در آثار شاعران بزرگ فارسی زبان از جمله شیخ جنید بغدادی، فردوسی، مولوی، منوچهری دامغانی، نظامی گنجوی، موسوی، حافظ، وحید قزوینی، بیدل دهلوی و وفا کرمانشاهی به کرات از تنبور سخن به میان آمده است.

خبر خوب اینکه شهرام ناظری با همکاری هنرمندان فعال تنبورنواز و سرپرستان گروه‌های تنبورنوازی استان، اقدام به تشکیل گروهی با حدود ۶۰۰ نوازنده تنبور کرده است. قرار است با هدف ثبت و شناساندن تنبور که خاستگاه آن پهنه جغرافیای کرمانشاه است سه اثر فاخر مقامی با صدای استاد شهرام ناظری به منظور اثبات تاریخی این ساز به ایران، در محوطه تاریخی و جهانی بیستون اجرا و در قالب ویدئو منتشر شود.

این پروژه که به دلیل فراهم نبودن مسائل مالی و زیرساختی با تأخیر اجرا می‌شود، اکنون در مراحل نهایی تمرین است. پیش‌بینی برای اجرای آن نیز در صورت مساعدبودن شرایط جوی اسفند سال جاری و در غیر این‌صورت اردیبهشت سال آینده است. رییس انجمن موسیقی استان کرمانشاه در این باره گفته است که کشور ترکیه به دنبال ثبت جهانی ساز تنبور به نام خود است، به همین خاطر برنامه این گروه ۶۰۰ نفره سند خوبی برای منع کشور ترکیه برای ثبت این ساز در یونسکو خواهد بود.

وی در پایان در مورد تأسیس موزه موسیقی کرمانشاه توضیح داده‌که به دنبال یکی از خانه‌های تاریخی برای تأسیس موزه موسیقی در کرمانشاه هستیم.