آیا تا به حال بدین موضوع اندیشیده‌اید که رفتار شما نسبت به خودرویتان در فصول مختلف چگونه باید باشد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که به هنگام تغییر فصل باید بدان دقت نمود تایرهای خودرو هستند.

وظایف تایرهای ماشین
قبل از اینکه به تفاوت تایر های تابستانی و زمستانی بپردازیم باید بدانیم تایرها یکی از حیاتی‌ترین تجهیزات خودرو و از آن جهت که تنها عضوی از خودرو هستند که در تماس با زمین قرار می‌گیرند و عملکرد آن‌ها بیش از پیش مهم‌تر جلوه می‌نماید.

تایرها در حالت کلی چند وظیفه اصلی بر عهده دارند:

تحمل نیروی عمودی ناشی از وزن خودرو و سرنشینان
جذب و استهلاک ارتعاشات ناشی از دست‌اندازها و جاده‌های ناهموار
ایجاد نیروهای لازم جهت حرکت (قانون سوم نیوتن)
تولید نیروهای جانبی و طول جهت کنترل و پایداری خودرو
تایرهای در حالت کلی به دو دسته رادیال و بایاس تقسیم‌بندی می‌گردد

ساختار تایرهای خودرو (لاستیک های خودرو)
تایر فارق از تابستانی یا زمستانی بودن در حالت کلی دارای ساختاری به شکل ذیل است.)

۱٫ آج تایرهای خودرو
آج که از لاستیک تشکیل شده است شامل کلاهک، پایه و شانه‌ها است.

شایان ذکر است آج‌های تایرها به چهار دسته کلی متقارن، نامتقارن، جهت‌دار و جهت‌دار نامتقارن تقسیم‌بندی می‌شوند.

۲٫ لایه پوششی تایر خودرو
این لایه‌ها از نخ‌های نایلونی به همراه لاستیک تشکیل شده و عملکرد خودرو در سرعت‌های بالا را بهبود می‌دهد.

۳٫ نوارهای فولادی لاستیک های خودرو
این نوارها باعث حفظ شکل و ثبات جهت شده و با کاهش مقاومت چرخشی، باعث افزایش طول عمر لاستیک می‌گردد.

۴٫ پوشش پارچه‌ای لاستیک خودرو
این لایه از پلی‌استر ساخته شده و جهت کنترل فشار داخلی طراحی شده است.

۵٫ لایه داخلی تایرهای ماشین
این لایه که از بوتیل ساخته شده است جهت آب‌بندی قسمت داخلی استفاده شده و می‌توان گفت نقش تیوب را در تایرهای تیوب‌لس دارد.

۶٫ دیواره جانبی تایر ماشین
این دیواره نقش حفاظت از آسیب‌های خارجی و شرایط محیطی را بر عهده دارد.

۷٫ لایه تقویتی لاستیک های ماشین
از لایه‌های نایلون و فیبر آرامید ساخته شده و به فرمانپذیری خودرو کمک می‌نماید.

۸٫ لایه فیلر لاستیک ماشین
این لایه به عنوان پرکننده اطراف طوقه (۹) عمل نموده و به افزایش پایداری کمک می‌نماید.

۹٫ طوقه تایر اتومبیل
طوقه شامل چند رشته فولادی با مقاومت بالا بوده و وظیفه آن هم‌مرکز رینگ و تایر است.

تایرهای زمستان خودرو
برای اینکه بتوانیم تفاوت تایر های زمستانی و تابستانی را بهتر متوجه شویم لازم است ابتدا تعریف هر لاستیک را بدانید و با آن آشنا شویم.

رانندگی در زمستان مخاطرات خاص خود را به همراه دارد چرا که به دلیل برف و باران سطح جاده‌ها لغزنده شده و به دلیل کاهش اصطکاک، کنترل راننده بر روی خودرو کاهش می‌یابد.

از این روی پر واضح است که طراحی این تایرها باید معطوف به افزایش اصطکاک بین لاستیک و خودرو باشد.

از این روی مهم‌ترین ویژگی تایرهای زمستان به صورت زیر است:

مقدار لاستیک مورد استفاده در این تایرها بیش از سایر انواع است؛ در نتیجه این امر، تایرهای زمستانی در دماهای پایین و سرد زمستانی نسبت به تایرهای تابستانه و ۴ فصل نرم‌تر هستند. نرم‌تر بودن لاستیک، چنگ‌زنی بیشتر آن و در نتیجه افزایش اصطکاک را در پی دارد. این تایرها بهترین عملکرد خود را در دمای کمتر از ۷ درجه سلسیوس نشان می‌دهند.
آج تایرهای زمستانی دارای طراحی متقارن است.
این تایرها دارای عمق آج بیشتری هستند؛ هر چقدر که عمق آج‌ها بیشتر شود مسافت ترمزی کاهش خواهد یافت.
تایرهای زمستانه دارای شیارهای بیشتری است. این شیارها از یک سو موجب افزایش اصطکاک و از سویی دیگر باعث جاری شدن ساده‌تر آب و برف می‌گردد.
تایرهای زمستانه با علامت برفدانه بر روی لاستیک قابل شناسایی است.